LIKER IKKE:  Actis liker ikke koblingen mellom drikkekultur og hotellenes «russefrokost». Illustrasjonsfoto: Vegard Grøtt / NTB scanpix
LIKER IKKE:  Actis liker ikke koblingen mellom drikkekultur og hotellenes «russefrokost». Illustrasjonsfoto: Vegard Grøtt / NTB scanpixVis mer

Choice-hotellenes russefrokost «dagen derpå» får kritikk

- Lite gjennomtenkt, sier Actis.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Choice-hotellene tilbyr «dagen derpå»-frokost til russ som har festet på landets største russetreff. Virker lite gjennomtenkt, mener rusorganisasjonen Actis.

Hotellkjeden har i en reklamekampanje kalt tilbudet i Stavanger-området «hangover breakfast», og Actis har lite til overs for koblingen til russens drikkekultur, skriver Vårt Land.

- Vi har en problematisk kultur med russefylla i Norge, både med tanke på skjenking av mindreårige, vold, hærverk og seksuelle overgrep. Å prøve å gjøre dette til en morsom ting, og attpåtil tjene penger på det, synes jeg virker lite gjennomtenkt, sier generalsekretær Mina Gerhardsen.

- Da er det veldig dumt at en hotellkjede velger å motarbeide det gode arbeidet de lokale hovedstyrene har gjort for å redusere drikkepresset, sier prosjektleder Daniel André Selstø i en landsdekkende del av avholdsorganisasjonen Juvente.

Hotelldirektør Laila Neverdahl ved Clarion Hotel Air sier de ikke hadde til hensikt å ekskludere noen eller oppfordre til alkoholinntak.

Målet var å fortelle at de holder frokostserveringen åpen ekstra lenge, slik at også russen som har vært oppe til langt på natt skal få noe å spise.

(©NTB)