Kit: Christer bor i Oslo, og eier katten Kit (12). Melding fra DyreID førte til at han fryktet at katten var død. Foto: Privat
Kit: Christer bor i Oslo, og eier katten Kit (12). Melding fra DyreID førte til at han fryktet at katten var død. Foto: PrivatVis mer

Kattetabbe:

Christer fikk sjokk da han fikk melding om Kit (12): - Begynte å hyperventilere

DyreID sendte ut melding til 4500 dyreeiere.

«Hei. DyreID og din veterinær forvalter alle ID-merkede kjæledyr i Norge, også data om deg og din katt. Denne kan beklageligvis nå være død.»

Slik startet meldingen Christer mottok da han sto i lunsjkø på jobb onsdag formiddag.

- Jeg fikk hjertet i halsen og begynte å hyperventilere. Tanker raste gjennom hodet, og en av dem var «hva gjør jeg nå?», sier Christer, som ikke ønsker å stå fram med fullt navn og bilde.

«DyreID skal være den primære aktøren for digital identifisering av dyr i Norge, og en aktiv pådriver for sikring av dyrs identitet gjennom digital merking», skriver de på sine hjemmesider.

Panikk

Christer bor i Oslo, og eier katten Kit (12). Han forteller at han aldri har opplevd å få en slik beskjed, og dermed ikke kjente til prosedyrene for hva man burde gjøre for å få klarhet i situasjonen.

Først trykket han på linken som var vedlagt i meldingen. Der fikk han beskjed om å oppdatere brukerinformasjonen, men sier at dét ikke var det viktigste for ham på det tidspunktet.

Han forteller at han syntes det var vanskelig å fokusere og holde hodet kaldt da han plutselig fikk en slik beskjed.

Christer sier også at han forsøkte å ringe DyreID flere ganger, uten å komme gjennom. Så kontaktet han veterinæren ved akuttmottaket på Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU), som skal ha svart at meldingen hørtes merkelig ut.

- Jeg bor i ellevte etasje, og det eneste som kan ha skjedd katten, er at den har falt fra balkongen som sto åpen på grunn av det fine været, resonnerte Christer ettersom Kit er en innekatt.

Dermed tok han drosje hjem fra jobb for å sjekke om katten var i live.

TOLV ÅR: Christer forteller at han har hatt katten siden den ble reddet fra en låve da den var to uker gammel, og at han er veldig glad i den. Foto: Privat
TOLV ÅR: Christer forteller at han har hatt katten siden den ble reddet fra en låve da den var to uker gammel, og at han er veldig glad i den. Foto: Privat Vis mer

Sendt til 4500 brukere

På tur hjem får han imidlertid kontakt med DyreID, som derimot forklarer at de ikke har noe informasjon om at katten hans er død, men at det er noe helt annet som er bakgrunnen til den sjokkerende meldingen.

Det som har skjedd - forklarer daglig leder i DyreID, Gudbrand Vatn - er at de har sendt ut melding til 4500 brukere av DyreID i forbindelse med en generell oppdatering av registeret med tanke på de nye reglene for personvern i Norge, også kalt The General Data Protection Regulation (GDPR).

- Vi sendte ut en melding til eiere av dyr som hovedsakelig er ti år og eldre, og da kan det være store sjanser for at dyret er dødt, forklarer Vatn og utdyper:

- Vi tenkte vi skulle være fintfølende og forståelsesfull i tilfelle dyret var dødt. Men vi oppdaget raskt at meldingen ble tolket feil, sier han til Dagbladet.

- Lettet

En av dem som tolket det som at katten muligens var død, er Christer.

- Jeg kan ikke forestille meg hvor mange som fortvilet har lurt på om hva som kan ha skjedd, sier han.

Heldigvis hadde ikke Kit dødd, noe Christer forteller med stor lettelse. Han forteller også at han har hatt katten siden den ble reddet fra en låve da den var to uker gammel, og at han er veldig glad i den.

- Lettelsen var selvfølgelig stor da jeg kom hjem og så katten liggende i stolen. Kit har fått ekstra mange klemmer i dag.

Første: Slik så den første meldingen fra DyreID ut.
Første: Slik så den første meldingen fra DyreID ut. Vis mer
Andre: Og slik beklaget de seg. Den kom imidlertid to timer etter den første.
Andre: Og slik beklaget de seg. Den kom imidlertid to timer etter den første. Vis mer

Ny melding

To timer tok det før DyreID sendte ut en beklagelse til de samme mottakerne av den første meldingen.

- Misforståelsen ble umiddelbart fanget opp, og etter to timer sendte vi ut en melding til alle de 4500 mottakerne og beklaget at dette kom feil ut, sier Vatn.

Han sier at DyreID nå legger seg langflat.

- Det var overhodet ikke meningen at noen skulle lese meldingen som at dyret deres hadde dødd, og vi legger oss langflat. Vi beklager til alle som har opplevd dette som en lei opplevelse.

Christer reagerer på formuleringen i den første meldingen og mener den andre meldingen burde gått ut i dét de fikk den aller første telefonen fra en fortvilet dyreeier.

- Uansett målgruppe var dette forferdelig klønete og ufølsomt formulert.

- Jeg forstår at de sikkert ønsker å oppdatere registeret sitt, men å åpne med å fortelle dyreeiere at katten deres nå kanskje er død er ingen god måte å be om hjelp på. Beklagelsen inneholdt heller ingen informasjon om hvordan noe som dette kunne skje, sier Christer.

- Kløneri

Også politisk redaktør i Dagbladet, Geir Ramnefjell, mottok de samme meldingene onsdag. Han ble ikke like fortvilet som Christer.

- Katten min har vært død i seks år, så for meg var det bare gøy å se disse meldingene, sier Ramnefjell og opplyser om at han hadde mottatt begge før han leste dem.

Han antar at det må ha vært i overkant nervepirrende for flere dyreeiere å motta denne meldingen, og vil definitivt beskrive den som uheldig.

- Ja, herregud. Det er jo bare kløneri, men folk må uansett tenke seg om når de skal sende ut en melding til alle sine brukere, sier han, og avslutter med et råd:

- Det kan være lurt at meldingen ikke kan tolkes som at kjæledyret er dødt.

- VIRKET IKKE REDD: Victoria Jones (24) holder til i et nabolag i Täby, utenfor Stockholm i Sverige. Denne uka fikk hun et nært og sjeldent møte med ei gaupe, et dyr som er kjent for å sky mennesker. Det Victoria ikke visste da hun blant annet filmet gaupas møte med en katt, var at dette ville bli gaupas siste dag i live. Video: Victoria Jones Vis mer