MILLIARDGJELD: En Jeep ruller ned samlebåndet på Daimler Chrysler-fabrikken i Toledo, Ohio. Chrysler må nå møte i skifterekken og går trolig konkurs. Foto: AP/SCANPIX
MILLIARDGJELD: En Jeep ruller ned samlebåndet på Daimler Chrysler-fabrikken i Toledo, Ohio. Chrysler må nå møte i skifterekken og går trolig konkurs. Foto: AP/SCANPIXVis mer

Chrysler går trolig konkurs

Har 6,9 milliarder i gjeld.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||

Chrysler går til skifteretten etter at gjeldsforhandlinger mellom finansdepartementet og bedriftens kreditorer brøt sammen. Dermed åpnes veien for en avtale med Fiat.

Det hvite hus bekreftet torsdag at samtalene brøt sammen og at president Barack Obama har besluttet at Chrysler skal søke konkursbeskyttelse.

Det var en mindre gruppe kreditorer som ikke ville godta statens endelige tilbud til kreditorene om 2,25 milliarder dollar mot å slette resten av Chryslers gjeld på 6,9 milliarder dollar.

Samtidig har tusener av bilarbeidere godkjent en ny tariffavtale med Chrysler og Fiat som kan sikre den amerikanske bilprodusentens framtid.

Betyr ikke slutten

Konkurs betyr nemlig ikke slutten for Chrysler. Tvert imot har finansdepartementet i ukevis forberedt seg på en styrt konkurs med konkursbeskyttelse, som åpner for en rask restrukturering og dermed en allianse med Fiat, på samme måte som vellykte gjeldsforhandlinger ville gjort.

USA har satt en allianse med den italienske bilprodusenten som betingelse for å fortsette å støtte Chrysler med milliardlån. Chrysler har alt fått 4 milliarder dollar og har søkt om ytterligere seks milliarder for å holde det gående.

- Jeg har faktisk store forhåpninger, mer enn for 30 dager siden, om at vi kan få en løsning som bevarer et levedyktig Chrysler, sa president Barack Obama på en pressekonferanse onsdag kveld.

Fordel for begge

I henhold til en foreløpig avtale som ble undertegnet i januar, skal Fiat først overta en aksjeandel på 20 prosent i Chrysler i bytte mot en tilsvarende andel for Chrysler i Fiat. Dette skal øke til 35 prosent og til slutt muligens til 51 prosent.

Fiat har satt som betingelse at de ikke skal betale noe og ikke overta Chryslers gjeld. Men alliansen vil gi Chrysler tilgang på Fiats teknologi for bygging av små biler, og den vil gi Fiat tilgang på det amerikanske markedet, blant annet ved å åpne en av Chryslers fabrikker for bygging av Fiat-modeller.

Fiats to viktigste betingelser for en avtale med Chrysler har vært at de ansatte godtar kraftige nedskjæringer og at gjelden blir avviklet.

Arbeiderne godtar

Onsdag kveld ble den første betingelsen oppfylt da de ansatte med overveldende flertall stemte for den nye tariffavtalen, trass i at den betyr tap av bonuser, dårligere betingelser for de overtallige og kutt i helsedekningen.

Mellom 80 og 94 prosent av de 27.000 ansatte stemte for avtalen, som også innebærer at bilarbeiderforbundet UAW tar en 55 prosents aksjeandel i Chrysler, siden Chrysler betaler en del av sine forpliktelser til arbeiderne med aksjer.

- Våre medlemmer har godtatt en avtale som er smertefull både for ansatte og pensjonister, men som bidrar til å bevare arbeidsplasser og gir Chrysler en mulighet for å overleve, sier sjefen for bilarbeiderne, Ron Gettelfinger.

Skifteretten neste

Den andre betingelsen til Fiat kan nå bli oppfylt etter at forhandlerne natt til torsdag måtte innse at langvarige samtaler om en løsning ikke førte fram.

De fire store bankene som har to tredeler av gjelda på 6,9 milliarder dollar, godtok regjeringens tilbud om å betale kreditorene 2 milliarder dollar mot at resten av gjelda slettes.

Men tre mindre kreditorer, alle hedgefond, sa nei, selv etter at staten la enda 250 millioner på bordet. Dermed er det ingen vei utenom å gå til retten og be om konkursbeskyttelse.

De fleste tror at dommeren i skifteretten i tråd med vanlig praksis legger seg på det tilbudet som flertallet av kreditorene har godtatt, noe som betyr at kreditorene som prøvde å få bedre vilkår, ikke tjener noe ekstra utover tilbudet som allerede foreligger.


(NTB)