IRRITERENDE SABOTASJE: I 1944 utarbeidet CIA en strategi for hvordan deres agenter kunne skape irritasjon og frustrasjon på arbeidsplassene de hadde infiltrert. I dokumentet presenteres det både krevende og svært konkrete tiltak, mens andre er mer allmenngyldige og kan framstå som velkjente fenomen på mange arbeidsplasser. Foto: Saul Loeb / AFP / NTB Scanpix
IRRITERENDE SABOTASJE: I 1944 utarbeidet CIA en strategi for hvordan deres agenter kunne skape irritasjon og frustrasjon på arbeidsplassene de hadde infiltrert. I dokumentet presenteres det både krevende og svært konkrete tiltak, mens andre er mer allmenngyldige og kan framstå som velkjente fenomen på mange arbeidsplasser. Foto: Saul Loeb / AFP / NTB ScanpixVis mer

CIAs hemmelige oppskrift fra 1944 på hvordan du kan irritere sjefen din

Kjenner du deg igjen?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Irriterende ansatte og medarbeidere finnes på de fleste arbeidsplasser, så vel som provoserende sjefer.

Mer overraskende er det kanskje at CIA i sin tid forsøkte å sette dette i system, skriver The Independent.

I det som fram til 2008 var et hemmelig CIA-dokument fra 1944, kommer det fram hvordan den amerikanske etterretningsorganisasjonen ønsket at sine agenter skulle bidra til å skape frustrasjon og redusert effektivitet på arbeidsplassene de var utplassert hos Aksemaktene.

- Enkel sabotasje Dokumentet har navnet «Simple Sabotage Field Manual: Strategic Services».

«Målet med dette dokumentet er å skissere enkel sabotasje, presentere de mulige effektene og gi forslag til hvordan det kan utføres», står det i innledningen.

I dokumentet presenteres det både krevende og svært konkrete tiltak, mens andre er mer allmenngyldige og kan framstå som velkjente fenomen på mange arbeidsplasser.

Her følger en liste over noen av de mer irriterende forslagene til CIA:

• Når det er mulig, send saker videre til forskjellige utvalg for videre studier og vurdering. Forsøk å gjør utvalgene så store som mulig, aldri færre enn fem personer.

• Ta opp irrelevante problemstillinger så ofte som mulig.

• Misforstå beskjeder. Still en rekke spørsmål eller iverksett lengre korrespondanser om disse beskjedene.

• Diskuter konkrete formuleringer i notater og resolusjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

• Oppfør deg urimelig, samtidig som du oppfordrer dine kollegaer til å være «fornuftige».

• For å senke moral og produksjonstempo, vær hyggelig med de som jobber ineffektivt og gi belønning til de som ikke fortjener det. Klag på de som jobber effektivt.

• Gi ufullstendig informasjon i skjemaer som skal fylles ut, slik at det må gjøres på nytt.

• Spre urovekkende rykter på arbeidsplassen.

FAKSIMILE: Slik innledes CIA-rapporten fra 1944.
FAKSIMILE: Slik innledes CIA-rapporten fra 1944. Vis mer