Clear Channel nektet å vise Greenpeace-reklame i Oslo

Krevde sensur.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Reklamebyrået Clear Channel nektet å vise denne reklamefilmen som er laget av miljøorganisasjonen Greenpeace.

Onsdag i forrige uke skulle den rulle og gå på skjermen utenfor kjøpesenteret Oslo City, ifølge Greenpeace.

Se videoen øverst i saken!

- Vi brukte lang tid på å avtale reklameplass, og det kom ingen spørsmål om innholdet fra Clear Channel før vi leverte filmen, sier Truls Gulowsen, leder for Greenpeace i Norge.

Måtte sensurere Clear Channel er Norges største aktør innen utendørsreklame, og har blant annet all trafikkreklame i kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Reklamebyrået betjener også reklame på flyplass, jernbaner, taxi og kjøpesentre verden over.

Gulowsen hevder at Clear Channel kom med et krav om at den modifiserte Head and Shoulders-logoen i videoen måtte sensureres bort.

- Det er helt uakuelt å vise en kampanjevideo uten å nevne Head and Shoulders. Det er skremmende at reklamebyrået skal bestemme hvilket uttrykk vi skal gi, sier Greenpeace-lederen til Dagbladet.

- Hadde det oppstått et problem med kampanjen hadde det ikke blitt Clear Channels problem, men vårt. Vi står helt og holdent for denne kampanjen, mener han.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer