Clemet vil bli best

- Forholdet mellom ressursbruken og resultatene i skolen er oppsiktsvekkende dårlig. Man skulle kunne forvente bedre resultater, sier utdanningsminister Kristin Clemet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En internasjonal undersøkelse fra desember i fjor om 15-åringers ferdigheter i leseforståelse, matte og naturfag, viste at norske 15-årige skoleelever er bare gjennomsnittlig gode sammenliknet med sine jevnaldrende i de øvrige OECD-landene.

- Læreren og det som skjer i klasserommet, samt elevens egen motivasjon, er klart viktigst for prestasjonene, mener hun.

Og her er Kristin Clemets oppskrift på en bedre skole:Mer kvalifiserte lærere og skoleledereKvalitetsvurdering av skoleneØkt handlefrihet for skolene

- Mange kommuner har ikke kompetanse og interesse for skolene de eier. Mye dreier seg om finansiering, ikke innhold. Ansettelsespolitikk i skolen er mer enn en formalitet. Man bør satse mer på å dyrke de aller beste lærerne, mener hun.

Forskjellen mellom de som bruker mest og de som bruker minst på skole i Kommune-Norge har økt de seineste åra.

- Spørsmålet er om skolen blir nedprioritert i noen kommuner og bydeler, sier utdanningsminister Kristin Clemet. Ressursvariasjonene i norsk skole forklarer imidlertid ikke mer enn fem prosent av forskjellene i elevprestasjoner.

Hun understreker at finansieringssystemet som Oslo kommune bruker ikke har vært vellykket. Bystyret i Oslo arbeider nå med å utvikle et nytt og mer rettferdig finansieringssystem.