Clemets filosofi-skole

Kristin Clemet vil ha filosofi inn i barneskolen. På Hauge skole i Sokndal er femtetil sjuendeklassingene allerede i gang med å diskutere de store spørsmålene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

HAUGE I DALANE (Dagbladet): Hvorfor er jeg til? Hva er en tanke? Hva skjedde før universet ble til? Slike spørsmål har opptatt filosofer i årtusener, men de færreste av dem har vært elever i småskolen - før nå.

Undervisningsminister Kristin Clemet har filosofiundervisning som en av sine politiske babyer , og til høsten skal det startes forsøk. Hauge skole i Sokndal, lengst sør i Rogaland, har tjuvstartet. Mens Dagbladet er på besøk, er temaet: Hva er fint og hva er stygt?

-  Noen sier at det teller mest å være fin inni seg, i hjertet sitt, sier Vebjørn Sander Kvelland (13). -  Hvis en gutt har fillete klær og bustete hår, vil noen kanskje si at han er en idiot. Men kanskje er han veldig fin inni, sier Anton Thjøeme (10).

Populært

-  Man skal ikke skue hunden på hårene, fortsetter Mads Kapstad (12).

-  Det er et fint ordtak, sier rektor og filosofilærer Tove Nesvåg Uthaug. Hun tar opp tre bilder og ber elevene si hvilke som er stygge og fine.

-  Det der liker jeg ikke. Det minner meg ikke om noen ting, sier Catrine Midtbø (10) om den abstrakte grafikken.

-  Jeg likte det fordi det har fine farger, sier Katharina Ougendal Zeidemans (10).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Diskusjonen går, og før de vet ordet av det er timen slutt.

Disse timene er populære.

-  Det er spennende å finne ut av ting. Hvordan menneskene ble skapt og sånn. Man lærer av å høre når de andre snakker om det, sier Vebjørn.

-  Men dere får ikke noen konkrete svar?

-  Det er ikke alltid det finnes noen svar heller. Det gjør ikke noe, sier Katharina.

Økt toleranse

Sokndal kommune var Norges første såkalte «Cittaslow», navnet på et italiensk nettverk der 33 byer gikk inn for å ivareta stedenes særtrekk og mangfold. Nå har flere europeiske byer kommet med, og de forplikter seg til å motarbeide det moderne samfunnets jag og i stedet dyrke livskvalitet og lokal identitet.

Rektor gjorde Hauge skole til verdens første Cittaslow-skole, og da passet det godt med filosofiundervisning. Foreløpig deltar 12 elever som ble plukket ut på bakgrunn av skriftlige søknader.

-  Vi har noen regler: Elevene skal være gode lyttere, aldri le av hverandre og prøve å begrunne sine påstander.

Jeg har merket at elevene i gruppa er blitt åpnere og har fått større toleranse for hverandre, sier Nesvåg Uthaug.

-  Hvorfor tror du dette har

slått an blant barna?

-  De kommer ut av den vanlige klassesituasjonen, får mer ro og opplever en stemning. Dessuten har barn mange ting de går og grubler på, som de ikke får snakke om til vanlig. Her får de en mulighet til å lufte tankene sine, sier Uthaug Nesvåg.

-  Viktigere enn før

Undervisningsminister Kristin Clemet mener filosofiundervisning bør innføres helt fra første klasse. Hun synes forsøkene ved Hauge skole er spennende.

-  Jeg tror filosofi er viktigere i dagens skole enn noen gang før.

I dag må vi være forberedt på å lære hele livet, og da er det viktig å kunne undre seg, oppsøke kunnskap og stille gode, kritiske spørsmål. Som voksne kan man gjøre flere store valg i livet. Det krever evne til moralsk refleksjon, sier Clemet til Dagbladet.

Regjeringen har økt potten for kvalitetsutviklende tiltak i skolen med 70 prosent, og Clemet mener at noen av disse pengene kan brukes på slike forsøk.

-  Når disse forsøkene er evaluert får vi vurdere om filosofi bør bli et eget fag, sier Clemet.

NOE PÅ HJERTET: Vebjørn Sander Kvelland (13) har mange tanker å dele med de andre elevene.