Clemets rangering

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Nå er det altså dokumentert at skolebarna på Vinderen, Korsvoll, Kringsjå og Bestum har færre elever med lesevansker enn skolene Møllergata, Lakkegata, Sinsen, Stig og Rommen. Mens bare to prosent av elevene ved Vinderen skole i Oslo vest befinner seg under en definert kritisk grense for leseferdighet, er prosenten opp mot 60 for skolene i Oslo øst, viser en fersk undersøkelse som er gjengitt i Aftenposten.
  • Tallene er ikke uinteressante. De forteller om en tilstand som må sies å være alarmerende ved enkelte skoler. Når over halvparten av elevene i andreklasse har problemer med å lese, er det åpenbart at både elever og lærere har en så vanskelig situasjon at ansvarlige myndigheter straks burde sette inn ekstra ressurser. Tallene forteller også om et klasseskille i kunnskap og ferdigheter som er uverdig i et land som ynder å smykke seg med at det gis et likeverdig skoletilbud til alle.
  • I utgangspunktet har ingen vondt av eksakt viten om tilstanden ved våre offentlige skoler. Men når kunnskapen blir brukt som grunnlag for hvor «barna (...) bør gå for at de skal bli flinke til å lese», slik Aftenposten gjør det i sin artikkel, blir det riv ruskende galt. Alle som kjenner litt til Oslos sosiale geografi forstår hvorfor problemene er større ved enkelte skoler enn andre. Statistikken viser en klar sammenheng mellom en høy andel av fremmedspråklige elever og høy andel elever med lesevansker. Men samtidig viser statistikken at Oslo-elever med norsk som morsmål har bedre leseferdigheter enn landsgjennomsnittet. De har åpenbart ikke tatt skade av å gå sammen med elever med fremmedspråklig eller tospråklig bakgrunn, som i Oslo utgjør en tredjedel av elevene.
  • Clemet ønsker at denne kunnskapen skal spore skolene til å forbedre seg. Vi frykter at denne typen rangering, kombinert med fritt skolevalg, bare vil virke stigmatiserende, øke problemene ved de skolene som trenger forbedringer og forsterke utviklingen av A- og B-skoler.