Clemets skyld

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Undervisningsminister Kristin Clemet kjemper en drabelig kamp for at vi alle skal bli mest mulig like fra skolen, sier hun. Derfor er hun overrasket over at karakterundersøkelsene fra ungdomsskolen som nå foreligger, viser at skolen bare reproduserer den ulikheten vi er født inn i. Og det er selvsagt da ikke hennes skyld, siden hun gjør sitt beste for å oppnå det motsatte. Det må Gudmund Hernes og Trond Giske ta ansvaret for.

Nå er det snart ti år siden Hernes herjet i norsk skole, og Giske var jo undervisningsminister enda kortere enn Clemet har vært. Så det må nok være noe mer her. Kan ulikhetene simpelthen skyldes den rådende pedagogikken som både tar sikte på å lære elevene samarbeid og dyrke deres individualitet? Tilpasset undervisning må da være som skapt for ulikhet. Så vidt vi har skjønt passer denne elevsentrerte pedagogikken godt for Clemets ideer om Høyre-skolen. Bør ikke derfor også hun snart begynne å ta litt skyld for skjevhetene?