- FORSØKTE Å RINGE: En antennestasjon i Malaysia skal ha plukket opp et telefonsignal fra co-pilot  Fariq Abdul Hamids telefon. Foto: NTB Scanpix
- FORSØKTE Å RINGE: En antennestasjon i Malaysia skal ha plukket opp et telefonsignal fra co-pilot Fariq Abdul Hamids telefon. Foto: NTB ScanpixVis mer

- Co-piloten forsøkte å ringe med mobilen fra cockpit

Antennestasjon plukket opp telefonsignalet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Etterforskere har sporet et telefonsignal til co-piloten om bord det fremdeles savnede Malaysia Airlines-flyet, melder New Straits Times.

Plukket opp signaler Signalet fra Fariq Abdul Hamids telefon skal ha blitt plukket opp av en antennestasjon på den malaysiske øya Penang morgenen flyet forsvant. Signalet forsvant deretter brått.

- Det ble opprettet kontakt med antennestasjonen da han forsøkte å ringe. Årsaken til at samtalen ble brutt, skyldes trolig at flyet raskt beveget seg bort fra antennestasjonen, sier en kilde til New Straits Times.

Flere andre kilder tett på etterforskningen sier at all aktivitet på Hamids telefon ble koblet av før flyet tok av, før det igjen ble koblet på i nærheten av Penang. Enkelte presiserer at det ikke trenger å bety at han faktisk forsøkte å ringe noen.

Mye tider ifølge avisa på at flyet med de 239 personene om bord må ha holdt en lav høyde for at antennestasjonen skulle klare å fange opp telefonsignalet.

Saumfarer elektroniske spor Etterforskerne har saumfart elektroniske spor før og etter flyet forsvant fra radarne like etter at det tok av fra Kuala Lumpur i Malaysia.

Den siste aktiviteten på Hamids telefon før flyet tok av skal ha vært kommunikasjon gjennom applikasjonen WhatsApp. Han skal også ha ringt en på kontaktlista.

Samtidig som etterforskningen pågår for fullt, pågår et massivt søk etter flyet i Indiahavet vest for Australia.

Om lag ti fly og fjorten skip deltar i dag i søket etter det savnede flyet i Indiahavet vest for Australia. Målet er nå å fange opp flest mulig signaler fra de svarte boksene før batteriene dør, slik at leteområdet kan avgrenses så mye som mulig før undervannsfartøyer sendes ned.

- Vi har en høy grad av sikkerhet om at signalene vi har fanget opp, stammer fra rutenummer MH370, sier Tony Abbott.

Men det bør ikke undervurderes hvor vanskelig det kan bli å finne flyvraket, advarer han.

- Ja, vi har avgrenset leteområdet veldig betydelig, men å forsøke å finne noe 4,5 kilometer under havets overflate, omtrent tusen kilometer fra land, er en massiv, massiv oppgave, og den vil trolig ta lang tid, sier han.

SAUMFARES: Etterforskere saumfarer livene til pilotene om bord Malaysia Airlines MH370. Her kommer etterforskere ut av huset hsna i Shah Alam like utenfor Kuala Lumpur i Malaysia. Foto: EPA/NTB Scanpix
SAUMFARES: Etterforskere saumfarer livene til pilotene om bord Malaysia Airlines MH370. Her kommer etterforskere ut av huset hsna i Shah Alam like utenfor Kuala Lumpur i Malaysia. Foto: EPA/NTB Scanpix Vis mer