NY OPPSKRIFT: I en pressemelding hevder brusgiganten at den nye oppskriftens smak er enda nærmere den originale Coca-Cola Classic. Foto: George Frey/Getty Images/AFP
NY OPPSKRIFT: I en pressemelding hevder brusgiganten at den nye oppskriftens smak er enda nærmere den originale Coca-Cola Classic. Foto: George Frey/Getty Images/AFPVis mer

Coca-Cola gir Coke Zero nytt navn

Blir Coca-Cola Zero Sugar og Coca-Cola No Sugar.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Coca-Cola dropper Coke Zero og bytter til «Coca-Cola No Sugar» i Australia, ifølge CNBC.

Den nye oppskriften har allerede blitt lansert i en rekke land, som Norge, Storbritannia, Frankrike, Belgia, Nederland og Irland. Det forventes at oppskriften blir lansert i Sør-Afrika senere i år.

Ny oppskrift og nytt design
Produktet er også kjent som Coca-Cola Zero Sugar i enkelte markeder, inkludert Norge, avhengig av merkningskrav. Som en del av endringen blir Coke Zeros emballasje skrotet og erstattet med et nytt design.

I en pressemelding hevder brusgiganten at den nye oppskriftens smak er enda nærmere den originale:

- Coca-Cola Zero er allerede en velsmakende leskedrikk, men vi mener at med denne nye oppskriften er vi i stand til å komme enda nærmere smaken av Coca-Cola Classic/Original Taste.

Ifølge den britiske tabloidavisa The Sun tok den nye oppskriften fem år å utvikle. Avisa hevder også at to millioner gratisprøver av Coke No Sugar skal bli delt ut over de neste månedene i forbindelse med lanseringen.

Helsebevisste forbrukere
Det nye produktet kommer i kjølvannet av at forbrukerne blir mer og mer helsebevisste.

Mat- og drikkeselskaper har forsøkt å holde tritt med forbrukere ettersom de har blitt stadig mer helsebevisste. Coca-Cola-salget nådde 41,9 milliarder dollar i 2016. Det er en nedgang 10 prosent siden de nådde 46,5 milliarder dollar i 2011, skriver CNBC.

Coke Zero debuterte i 2005 som en sukkerfri og kalorifri versjon av tradisjonell Coca-Cola. Det ble brukt det samme kunstige søtningsmiddelet som i Diet Coke, selv om Coke Zero ble markedsført for å matche den klassiske smaken istedet for den lettere.