Fly-infernoet i Moskva:

Cockpit-samtaler lekket: - Trenger ikke hjelp

- Flyet trenger ikke hjelp ved landing, skal piloten ha sagt minutter før landingsforsøket endte med 41 dødsfall.

FLYBRANN I RUSSLAND: Nye bilder som angivelig skal være tatt av et overvåkningskamera på flyplassen i Moskva, viser nødlandingen før 41 menneskeliv gikk tapt. Video: Twitter, tipser og Newsflare Vis mer

41 personer omkom da et russisk passasjerfly av typen Sukhoi Superjet 100 tok fyr på Sjeremetjevo-flyplassen i Moskva søndag.

Aeroflot-flygingen fra Moskva til Murmansk måtte snu og nødlande som følge av en teknisk svikt.

Kort tid etter et mislykket landingsforsøk, hvor flyet smalt i bakken, spratt opp igjen og så traff rullebanen, ble den bakre delen oppslukt av flammer.

Nå har en transkripsjon, som viser kommunikasjonen mellom pilotene og flygelederne under de dramatiske minuttene, blitt lekket.

Det skriver blant annet ABC11, som gjengir deler av den.

Transkripsjonen viser hvordan pilotene erklærte til bakkemannskaper at flyet sto overfor en nødssituasjon, og ba om å få returnere til flyplassen. Men transkripsjonen indikerer imidlertid ikke at pilotene anså situasjonen om bord som kritisk, før de utførte nødlandingen.

Russlands luftfartsmyndighet bekreftet onsdag at transkripsjonen, som ble publisert av den russiske kanalen REN-TV, var autentisk.

I FULL FYR: En video fra Sjeremetjevo internasjonale lufthavn i Moskva, viser passasjerer som flykter ut av det brennende flyet etter en nødlanding. Video: Tipser og Storyful Vis mer

- Truffet av lyn

Det var i underkant av 30 minutter etter avgang at flyet støtte på vanskeligheter.

Ifølge transkripsjonen sendte pilotene ut et nødsignal til flygelederne på Sjeremetjevo-flyplassen, for å fortelle at flyet hadde blitt truffet av lyn, og dermed mistet radiokontakten.

«Pan pan, pan pan, pan pan. Ber om å returnere. 1491, har mistet radiokontakten og flyet brenner som følge av et lynnedslag», sa den ene piloten til flygelederne.

Til tross for å ha brukt ordet «brenner», skal piloten ha forholdt seg rolig. På videre kommunikasjon tyder det på at verken pilotene eller flygelederne trodde at flyet var i overhengende fare på tidspunktet.

Pan-pan-signalet brukes til å indikere en hastende situasjon om bord, men ikke en situasjon som utgjør en umiddelbar trussel.

Mer omfattende kommunikasjon mellom partene kan imidlertid ha blitt hindret, ettersom de kommuniserte over et beredskapssystem som bare tillot korte meldinger, skriver en rekke russiske medier.

- Trenger ikke hjelp

På spørsmål fra bakkemannskaper om hva krisen om bord var, svarte pilotene at de hadde mistet radiokontakt og flyets automatiske flykontroll. Men da pilotene ble spurt om flyet ville kreve hjelp ved landing, ble det svart nei og at de ville kunne lande flyet selv.

Kontrollør: «Vil noen slags hjelp være nødvendig?»

Pilot: «Nei, for nå er alt OK. Normalt. Aeroflot 1492.»

Kontrollør: «Bare problemer med [radio] kommunikasjonen, forstår jeg deg rett?»

Pilot: «Kommunikasjon og tap av flyets automatiske kontroller.»

Kontrollør: «Forstått.»

De to holdt kontakt, ved at kontrolløren ga piloten veibeskrivelse til flyplassen. Idet piloten nærmet seg, skal han så ha sagt at han ville utføre en landing ved hjelp av flyets Instrumental Landing System (ILS), og ikke en egen visuell en.

ØDELAGT: Russiske etterforskere inspiserte i dag flyet som tok fyr i Moskva søndag ettermiddag, og ødeleggelsene er enorme. Video: Storyful. Klipp: Bjørge Dahle Johansen Vis mer

Etterforsker pilotene

Etterforskningskomiteen som er blitt satt ned etter ulykken, undersøker en rekke teorier for å finne svar på hva som gikk galt.

- Etterforskningen undersøker en rekke mulige scenarioer, blant annet hvorvidt pilotene, flygelederne og mekanikerne har hatt gode nok kvalifikasjoner, i tillegg til eventuelle funksjonsfeil og uheldige værforhold, har Svetlana Petrenko, talsperson for etterforskningskomiteen, tidligere uttalt.

- Etterforskningen skal være så grundig som mulig, sa Russlands president Vladimir Putin etter ulykken, ifølge en uttalelse fra Kreml.

Tirsdag opplyste imidlertid den russiske avisa Kommersant at etterforskernes hovedteori nå var blitt at det var pilotene selv som hadde sviktet.

Ifølge avisa, som siterer kilder knyttet til etterforskningen, mener etterforskerne at pilotenes første feil var å ta av under de dårlige værforholdene.

Etterforskerne skal også hevde at pilotene forsøkte å lande umiddelbart, uten å brenne av nok drivstoff. Som et resultat traff flyet rullebanen med fulle drivstofftanker og mye overvekt, som førte til at flyet spratt opp igjen.

På den andre siden, skal det også ha blitt fokusert på Sjeremetjevo-flyplassens beredskapsreaksjon, og om den var for sakte, skriver ABC11.

Ifølge Russlands transportdepartement ble flyets nødsystem heller aldri aktivert, slik at det fikk varslet brannpersonell før flyet landet.