Cola-krig på amerikanske skoler

Washington (NTB-Päivi Sinisalo): Amerikanske skoler som sliter med dårlig økonomi, har fått generøse venner. Coca Cola og Pepsi-konsernene frister med å eliminere alle pengesorger mot at de får enerett til skolene som annonseplass.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En serie slike reklame-avtaler er inngått i USA hittil i år. 150 skoledistrikter har solgt seg til en av leskedrikk-gigantene. Det er en eksplosiv vekst fra bare rundt 50 avtaler for ett år siden.

Som regel betaler Coca Cola eller Pepsi et engangsbeløp til skolene, i tillegg til en årsavgift og stipendier til skolens elever. I Denver i delstaten Colorado betalte Pepsi 47 millioner kroner for en femårsavtale. Ifølge avtalen skal det bare være Pepsi-produkter i skolenes brusautomater. Pepsis logo er synlig over alt på skolen. Vanligvis gjelder avtalen også under arrangementer på skolen, der bare Pepsi tillates solgt.

Utstyr

I en annen region i Colorado vant Coca Cola konkurransen. Skolene der bruker pengene til idrettsutstyr, musikkinstrumenter og annet kostbart utstyr som de ellers ikke ville hatt råd til. I Texas har noen områder fått avtaler som er verdt nær 80 millioner kroner.

Mange steder forsvarer myndighetene slike avtaler med pengemangel. Skolene har tradisjonelt måttet ty til innsamlingsaksjoner for å kunne anskaffe nye datamaskiner eller bøker.

Enkelte steder er Cola-konsernenes tilbud blitt avvist. I Madison i Wisconsin ville skoleadministrasjonen ikke fornye en treårsavtale med Coca Cola.

Takker nei

Foreldrene og skolestyret likte ikke den kommersialismen avtalen førte med seg. Man ville ikke utsette ungdommene for reklame for et bestemt merke. I tillegg var det frykt for at praksisen skal gripe om seg og at også andre bransjer skal komme inn og legge press på skolene.

I San Francisco nedla skoleadministrasjonen forbud mot reklameavtaler. Et tjuetalls andre distrikter har gjort likedan.

NTB