Cola-razzia

Politiet i Danmark, Tyskland og Østerrike gjennomførte tirsdag razziaer i Coca Colas viktigste bedrifter og kontorer for å finne ut om Coca Cola har gitt ulovlige rabatter til sine kunder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dette skriver den danske avisa Politiken i dag. Bakgrunnen for razziaene, som ble gjennomført av EUs konkurransepoliti, DG IV, er frykt for at Coca Cola i flere europeiske land har gitt kunder ulovlige rabatter i et forsøk på å ramme konkurrentene.

En metode er å love store rabatter til forretninger som fjerner konkurrentens varer fra hyllene.

- Det er metoder som man kan bruke hvis man bare har en liten del av markedet. Men når man er en dominerende spiller, går det ikke, sier Stefan Rating, talsmann for DG IV, til Politiken.

Coca Cola avviser anklagene, men sier man ikke kan gardere seg mot at en «ivrig selger i misforstått lojalitet» inngår avtaler hos en kunde som har problemer.

- Men det er absolutt ikke noe vi aksepterer, sier administrerende direktør Sven Ivan Petersen.