Colombiansk firma lanserer skuddsikre vester for barn

Etterspurt av amerikanske foreldre i kjølvannet av Sandy Hook-tragedien.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I kjølvannet av skytemassakren på barneskolen Sandy Hook i Newtown, Connecticut, hvor seks ansatte og 20 seks- og sjuåringer ble drept, har et selskap i Colombia nå laget skuddsikre vester for barn, melder AFP.

Firmaet Miguel Caballero i Bogota har jobbet med å utvikle skuddsikre klesplagg for politikere og andre kjente mennesker i 22 år, men aldri før for barn.

Det har Sandy Hook-tragedien gjort en endring på.

Skuddsikre skolesekker For Caballeros nye kolleksjon inneholder skuddsikre t-skjorter, vester og skolesekker for barn i alderen åtte til 16 år, og retter seg mot det amerikanske markedet.

Selskapet selger rundt 50 000 skuddsikre plagg hvert år. Prislappen for slike plagg ligger på 2000 amerikanske dollar, tilsvarende rundt 11 000 norske kroner, ifølge AFP.

Så langt har han slitt med salg i USA, men etter skolemassakren i Newtown, har Caballero mottatt telefoner og e-poster fra bekymrede foreldre som har etterspurt utstyret.

Designet for nødstilfeller Og nå er de første 1 800 skuddsikre barneplaggene klare for markedet.

Colombiansk firma lanserer skuddsikre vester for barn

For å unngå å skape frykt blant skolebarn, er plaggene ikke designet for hverdagsbruk, men slik at lærere kan dele dem ut i nødstilfeller.

Prisene på plaggene ligger på mellom 200 og 400 amerikanske dollar, avhengig av type og størrelse.

Kongelige kunder Caballeros fabrikk har 235 ansatte, og 95 prosent av produktene eksporteres til 23 land i Midtøsten og Latin-Amerika.

Carolina Ballesteros, utviklingsdirektør i selskapet, forteller at hovedkundene er sikkerhetsselskaper og offentlige personer.

- Blant våre kunder er tre kongefamilier i Midtøsten. Vi har også laget en skuddsikker kimono for den amerikanske skuespilleren Steven Seagal, forteller hun, ifølge AFP.

Vil ha strengere våpenkontroll En hel verden ble rystet av skolemassakren i Connecticut, og våpenlovgivningen i USA har fått sterkt fokus.

På en meningsmåling gjort av Ipsos for Reuters, kom det fram at 50 prosent av amerikanerne mener det må være strengere reguleringer av våpensalg.

På forrige måling - foretatt før skolemassakren - svarte kun 42 prosent at de ønsket en tøffere våpenlov.

Colombiansk firma lanserer skuddsikre vester for barn

Også kjendisene har engasjert seg etter skytetragedien, og like før jul gikk 40 hollywoodstjerner sammen om å oppfordre USA til å innføre strengere våpenkontroll.