Colombias siste minutter

Bakkekontrollen skjønte at romferja ikke kunne berges. Les utskriften av samtalene mellom Colombia og NASA de siste dramatiske minuttene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I kontrollromet i NASAs hovedkvarter satt de tettpakket og fulgte romferja Colombias siste minutter. Ferga var full av sensorer som sendte data direkte til bakkekontrollen i Houston, og de mistet ikke fatningen. Ikke en gang da de skjønte hva som var i ferd med å skje.

Videoen av hva som skjedde kontrollrommet, og samtalene med romferja ble offentliggjort i dag, og viser at de på bakken var hjelpeløse vitner til at romferja gikk i total oppløsning over to delstater, og at sju astronauter mistet livet.

30 minutter før landing var flysjef Leroy Cain opptatt av detaljer rundt landingen av romferja i Florida. Han fikk ingen hint om at noe var i ferd med å skje før de siste seks-sju minuttene før katastrofen var et faktum, melder nyhetsbyrået AP.

Da det var sju minutter igjen meldte systemansvarlig Jeff Kling at de plutselig ikke lenger fikk data fra flere av sensorene på romferja.

- Jeg har akkurat mistet fire ulike temperaturfølere på venstre side av ferga, sa Kling, og forklarte hvilke det gjaldt.

Cain spurte raskt om dette var vanlig, og fikk raskt svar at dette var en større feil.

Bare øyeblikk senere fikk han flere dårlige nyheter.

Navigasjonsoffiser Mike Sarafin melder at romferja merker økt motstand, og antyder at det kan være kraftig vind.

Cain spør om alt annet virker normalt, og Safarin kan berolige.

- Jeg ser ikke noe annet unormalt.

Så kommer det en kort samtale fra romferja og Kling forteller at de har mistet trykket i landingshjulene.

Charlie Hobagh har ansvaret for kommunikasjonen med romferja og kaller den opp.

«Colombia, Houston, vi fikk meldingen om lufttrykk og vi fikk ikke med oss det siste»

Romferja svarer:

«Roger, buh...»

Nå kommer det dårlige nyheter i tett rekkefølge.

Det meldes om en mulig kollisjon med haleroret.

Signalene fra landingshjulene i romferjas nese forsvinner. Det samme skjer på høyre side.

Flere sensorer slutter å sende signaler til bakken, og den rapporterte trekken til den ene siden øker.

Hobaugh forsøker å kontakte Colombia en rekke ganger, men får ikke svar. Det er bare minutter igjen til romferja skal lande.

Så mister bakken kontakt med datamaskinene om bord, også radiokommunikasjonen forsvinner.

- OK, sier Cain, og spør når neste radarsignal er ventet.

- For ett minutt siden, svarer flyoffiseren Richard Jones.

En radarstasjon ved Kennedy-senteret i Florida melder nå at de setter sin radar i «søkemodus».

- Vi har ingen sikre data for øyeblikket, sier Jones.

Det blir nå stille i romseneteret i Forida. Stillheten varer før sjefen Leroy Cain sier.

«Lock the doors»

Ordren betyr at ingen kan forlate kontrollrommet, eller ringe ut. I de kommende timene må alle forsøke å glemme at romferja er forsvunnet, at de sju om bord er omkommet, og konsentrere seg om å sikre alle data på sine datamaskiner.

De må skrive rapporter og sine personlige kommentarer på hva de så, hørte og opplevde den 1. februar 2003.

Les mer om Colombia på nettsiden til NASA.

Les mer på Space.

<B>KONTROLLROMMET: I kontrollrommet skjønte de hva som var i ferd med å skje i minuttene før romferga ble oppløst i biter.