Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Columbia kan ha punktert

NASA-forskere tror at ekstremt varm gass lekket inn i den venstre vingen på Columbia. Dét kan være årsaken til at romferja eksploderte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ifølge CNN er ingeniører og forskere ved NASA stadig mer overbevist om at de har funnet årsaken til at romferja gikk i oppløsning bare noen minutter før den skulle lande på Johnson Space Center i Texas lørdag for nesten to uker siden.

I natt offentliggjorde NASA en foreløpig analyse av hva som gikk galt. Det viser seg at temperaturen i hjulbrønnen var så høy at et par manglende fliser ikke kunne være årsaken.

- Det er ingen tvil om at det var en revne i hjulbrønnen, sier en kilde ved NASA og legger til:

- Men hvem vet hvordan den kom dit? Startet det hele der, eller var det en del av dominoeffekten?

Den svært varme gassen kan nå en temperatur på 1600 grader målt i Celsius. Den indre veggen i hjulbrønnen er laget av aluminium og smelter ved rundt 660 varmegrader.

Leter videre

Allerede få timer etter at romferja styrtet, erklærte både NASA og president Bush at familiene til de syv døde astronautene har krav på å få svar på hvorfor deres kjære døde. Undersøkelsene fortsetter, og NASA leter videre for å finne årsaken til at hjulbrønnen revnet og finne ut hvordan gassen kom inn i Columbias venstre vinge.

Medlemmene av ulykkeskommisjonen tror ikke på den tidlige teorien om at den ekstreme varmen kunne trenge inn i romferja fordi én eller et par varmebeskyttende fliser var falt av.

De ser likevel på muligheten for at mange fliser kan ha falt av i nærheten av døra, eller at det kan ha vært en feil i forseglinga mellom døra og romferjas ytre.

NASA holder også muligheten åpen for at en viktig del av varmebeskyttelsen kan ha vært ødelagt ytterst på den venstre vingen, der varmen er størst når romferja kommer inn i atmosfæren. Kantene på vingen beskyttes av karbon-deksler. Hvis ett av disse dekslene faller av, vil vingen bli utsatt for ekstrem hete som raskt vil spre seg til hjulbrønnen. Det er ingen varmesensorer ytterst på vingen. Derfor ville høyere temperatur i hjulbrønnen vært det første tegnet på at noe var galt.

Klokka 8:52:17 viser sensorene på romferja at temperaturen har steget i hjulbrønnen. Dette var sju minutter før alle signaler fra ferja forsvant. 24 sekunder senere registrerer flere sensorer at temperaturen stiger. 8:52:59 slutter flere av sensorene å virke.

Syv minutter senere ble det stille fra Columbia.

UNDERSØKES: Et dekk som ble funnet nær Bronson i Texas onsdag, kan stamme fra Columbia.
LETER: Dykkere undersøker Toledo vannreservoar for vrakdeler fra romferja.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media