«Columbia»s svarte boks funnet

I går ble den kanskje viktigste vrakdelen fra den havarerte romferga funnet på et jorde i Texas.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bare dager etter at NASA-etterforskerne hadde lagt fram sine hovedteorier om «Columbia»-havariet ble romfergas svarte boks funnet i Texas.

Funnet var kjærkomment for etterforskerne. Og overraskende. Det er flere dager siden den forrige delen fra ferga ble funnet. Nå håper de at boksen kan gi flere svar på hva som faktisk skjedde med romferga i minuttene før den eksploderte.

Ikke som på fly

«Columbia»s svarte boks er ganske ulik boksene som er installert på vanlige fly. Boksen inneholder ikke detaljerte opplysninger om flyvningen, men registrerer alle utslag på måleinstrumentene og sensorene som var om bord i romferga.

Boksen begynner å registrere ting et par minutter før romfergene kommer inn i jordas atmosfære, og er aktiv i et par timer.

Boksene ble konstruert i romfergenes barndom for å registrere hva slags påkjenninger fergene ble utsatt for idet de kom inn i atmosfæren igjen. Boksene har siden blitt justert for å samle mer informasjon om flyvningene.

Kan mangle informasjon

Men boksen fra «Columbia» er tydelig merket av den enorme varmeutviklingen. Derfor tør ikke etterforskerne å stole på at all informasjonen er inntakt.

- Vi kan ikke vite om dataene lar seg redde, men hvis de kan det gir det oss forhåpentligvis mye informasjon om hva som skjedde med romferga, sier Laura Brown i NASA til USA Today.

Enormt puslespill

Så langt har etterforskerne mottatt mer enn 30 000 deler av romferga. Det tilsvarer rundt 20 prosent av den opprinnelige konstruksjonen, og delene ble spredt over store deler av det amerikanske fastlandet.

Etterforskerne rangerer den svarte boksen som den viktigste delen fra «Columbia».

Ikke hn årsak

NASAs sjefer tror ikke etterforskningen kommer til å konkludere med at det bare var en utløsende faktor til havariet. Sannsynligvis er det en kombinasjon av skader på romferga, feil i prosedyrene, og sviktende menneskelige avgjørelser, mener Sean O'Keefe i NASA.

- Jeg vedder på at det er en kombinasjon av disse tre faktorene, sier O'Keefe.

Romfergene ble i sin tid bygget for maksimum 100 flyvninger. O'Keefe tror at de gjenværende fergene kommer til å være i tjeneste mye lenger enn det når romfergeprogrammet gjenopptas.

«Columbia» krasjet på sin 28. tur.

- Min personlige mening er at problemet er definerbart, og at den kan fikses, sier O'Keefe.

Tidligere i uka antydet NASA at romfergeflyvningene kan begynne igjen allerede neste høst om det viser seg at det ikke er alvorlige feil ved konstruksjonen av romfergene.

PUSLESPILLET: Mer enn 30 000 deler av den havarerte romferga «Columbia» skal settes sammen for å få et best mulig overblikk over ulykken.