Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Concorde legges ned

En æra er over. I dag bestemte British Airways og Air France seg for å legge ned Concorde.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Concorde har for mange vært den ultimate luftfartsdrømmen i nesten 30 år. Samarbeidsprosjektet mellom British Airways og Air France revolusjonerte den kommersielle luftfarten da de startet med sine supersoniske flygninger i 1976.

Fra høsten er det ubønnhørlig slutt. Ifølge den britiske avisa The Independent blir Concorde-rutene nedlagt fra oktober 2003.

Flyselskapene mener at det fallende antallet passasjerer i kombinasjon med stadig høyere vedlikeholdskostnader må ta skylda for at Concorde går over i historien. De siste årene har Concorde-flyene primært blitt brukt på de transatlantiske rutene fra Paris og London til New York.

Etter 11. september har tallet på amerikanske passasjerer gått kraftig ned i takt med den svekkede amerikanske økonomien. Det er hovedsaklig amerikanerne som har båret rutene økonomisk de siste åra.

Etter den alvorlige dødsulykken i juli 2000, da et Concorde på vei fra Paris til New York styrtet like etter at det tok av fra Charles de Gaulle-flyplassen og tok med seg 113 mennesker i døden, har det vært flere tegn på at flyene har nærmet seg pensjonsalder.

Flyselskapene har sammen med flyprodusenten Airbus kommet fram til at dersom flyene fortsatt skulle vært på vingene framover måtte vedlikeholdet oppjusteres kraftig.

- BA har bestemt at en så stor investering ikke kan rettferdiggjøres når inntektene synker som følge av den globale nedturen for dyre flyreiser i luftfarten, skriver British Airways i en pressemelding.

Concorden har en toppfart på nesten 2200 kilometer i timen og er det raskeste passasjerflyet verden noen gang har sett. Turen fra London til New York tok bare tre og en halv time med Concorde, halvparten av det et vanlig passasjerfly bruker på den samme distansen.

Siden British Airways første Concorde-tur, fra London til Bahrain i 1976, har mer enn 2,5 million passasjerer hatt gleden av å cruise i 60 000 fots høyde.

- Concorden har gjort en god jobb for oss og vi er ekstremt stolte av å ha fløyet denne fantastiske og unike flymaskinen de siste 27 årene, sier konserndirektøren i British Airways, Rod Eddington, til Independent.

- Dette er slutten på en fantastisk æra i verdens luftfartshistorie, sier han.

British Airways planlegger å stille ut de kasserte Concordene på forskjellige museer. På den måten håper selskapet at flyet historie blir bevart for ettertiden.

- Concorden forandret måten folk reiste på. Når det nå forsvinner mister vi noe av luftfartens romantikk. Man kan ikke miste et sånt fly uten felle en tåre, sier Eddington.

Drømmer du om å få være med et Concorde-fly har du fortsatt muligheten. Inntil 17. april selger British Airways flybilletter fra London til New York.

BEGYNNELSEN PÅ SLUTTEN: Da en Concorde fra Air France styrtet like etter avgang i juli 2000 valgte flyselskapene å sette flyene på bakken for oppgraderinger. Etter denne episoden tok trafikken seg aldri opp igjen, blant annet på grunn av 11. september.
SUPERSONISK: Concorden bruker halvparten av tida vanlige passasjerfly gjør mellom London og New York.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media