Concorde-pilotenes siste ord

PARIS/OSLO (Dagbladet): - Du har flammer bak deg, advarer tårnet. Litt over et minutt seinere styrter flyet. I går offentliggjore havarikommisjonen samtalen mellom kontrolltårnet og Concorde-flyet som styrtet i et hotell utenfor Paris.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den franske havarikommisjonens foreløpige rapport om Concorde-ulykken 25. juli inneholder mange ubesvarte spørsmål, og sier heller ikke hvordan de andre 12 flyene kan sikres.

Rapporten bekrefter at det ene landingshjulet eksploderte, «sannsynligvis» på grunn av en fremmed metallbit på flystripa. Men havarikommisjonen konkluderer ikke med at den kommer fra et annet fly, selv om det er trolig.

Resten er fortsatt spekulasjoner.

Her er utskriften av de siste minuttene fra cockpit-voice recorde-en om bord i Concorde flight AF4590.

Klokka er 16.43 fransk tid (14.43 GMT), den 25. juli.

13:58 Mannskapet kontakter kontrolltårnet for å planlegge avgangen.

14:07 Kontrolltårnet gir tillatelse til start, bekrefter runway 26 høyre.

14:34 Tårnet gir flyet tillatelse til å taxe til runway-en.

14:42.17 Tårnet: «Air France 4590, runway 26 høyre, vind zero 90 knop, godkjent for takeoff.»

14:42.21 Styrmannen: «4590 avgang 26 høyre» (lyd fra en bryter).

14:42.24 Pilot Christian Marty: «Er alle klare?»

14:42.25 Styrmannen: «Ja.»

14:42.26 Mekaniker: «Ja.»

14:42.26 Piloten: «Opp til 100, 150» (fulgt av uklare ord, lyden av bryter).

14:42.31 «Top» (lyd som om motorkraften øker).

14:42.35 Uidentifisert stemme på radio: «Go on, Christian.»

Artikkelen fortsetter under annonsen

14:42.43 Mekaniker: «Vi har motor fire varmet opp» (lyden av bryter).

14:42.54 Styrmannen: «100 knop.»

14:42.55 Piloten: «Bekreftet.»

14:42.57 Mekaniker: «Fire grønt.»

14:43.03 Styrmannen: «V one» (Lav-frekvens lyd).

14:43.11 Piloten: (uklar).

14:43.13 Styrmannen: «Pass på.»

14:43.13 Kontrolltårnet: «Concorde zero ... 4590, du har flammer, (uklart) du har flammer bak deg.»

14:43.16 Uidentifisert stemme (samtidig på radio) «Riktig» (bakgrunnslyd skifter, lyd av bryter).

14:43.16 Mekaniker: «Stop (uklart).»

14:43.18 Styrmannen: «Mottatt.»

14:43.20 Mekaniker: «Breakdown, eng, breakdown motor to» (to lyder av brytere, etterfulgt av brannalarm). Uidentifisert stemme på radio: «Det brenner kraftig.»

14:43.24 Mekaniker: «Slå av motor to.»

14:43.25 Piloten: «Motor brann prosedyre» (lyden av bryter, slutt på alarm).

14:43.27 Styrmannen: «Advarsel, fartsmåleren, fartsmåleren, fartsmåleren». (lyden av bryter).

14:43.28 Person i kontrolltårnet: «Det brenner kraftig og jeg er ikke sikker på om det kommer fra motoren.» (Bryterlyd som om brannslukkingsapparat blir slått på).

14:43.30 Piloten: «Understell på vei opp.»

14:43.31 Tårnet: «4590, du har kraftige flammer bak deg.»

14:43.32 Mekaniker: «Understellet» (alarm, lik en røykvarsler).

14:43.34 Tårnet: «Mottar signal.»

14:43.34 Styrmannen: «Ja, vi mottar.»

14:43.35 Mekaniker: «Understellet, nei» (Gong).

14:43.37 Tårnet: «Så, når du vil, du har prioritet for landing.»

14:43.37 Mekaniker: «Understellet.»

14:43.38 Styrmannen: «Nei» (to bryterlyder).

14:43.39 Piloten: «Understell (uklart), kommer opp.»

14:43.41 Styrmannen: «Mottatt» (brannalarm, tre bryterlyder).

14:43.45 Styrmannen: «Jeg prøver (uklart).»

14:43.45 Mekaniker: «Jeg slår av.»

14:43.46 Piloten: «Slår du av motor to» (slutt på røykvarsler-alarm).

14:43.48 Mekaniker: «Jeg har slått av.»

14:43.49 Tårnet: «Mottar ikke signal.»

14:43.49 Styrmannen: «Fartsmåleren» (bryterlyd, slutt på ringing).

14:43.56 Styrmannen: «Understellet kommer ikke opp» (brannalarm ringer).

14:43.59 Instrument i flyet: «Whoop whoop, trekk opp» (GPWS alarm, gong).

14:44 Instrument i flyet: «Whoop whoop pull up» (GPWS alarm).

14:44 Styrmannen: «Fartsmåleren.»

14:44.02 Instrument i flyet: «Whoop whoop pull up» (GPWS alarm).

14:44.03 Brannsjef: «De Gaulle tårn fra brannsjef.»

14:44.05 Tårnet: «Brannsjef, uh ... Concorde-en, jeg vet ikke hva den skal, kom i posisjon.. (lyd av bryter).

14:44.12 Piloten: (uklart).

14:44.13 Brannsjef: «De Gaulle tårn fra brannsjef ber om tillatelse til å kjøre inn på 26 høyre.»

14:44.14 Styrmannen: «Le Bourget, Le Bourget.»

14:44.16 Piloten: «For seint (uklart).»

14:44.18 Tårnet: «Brannsjef, rettelse, Concorde-en returnerer til runway zero nine i motsatt retning.»

14:44.19 Piloten: «Ikke tid, nei (uklart).»

14:44.22 Styrmannen: «Negativt, vi prøver å nå Le Bourget» (fire bryterlyder).

14:44.26 Styrmannen: «Nei (uklart).»

14:44.26 Brannsjef: «De Gaulle tårn fra brannsjef, kan du gi meg Concordens nøyaktige posisjon».

14:44.29 Piloten: (uklart, høres ut som anstrengelse).

14:44.30 Piloten: (uklart, høres ut som anstrengelse).

14:44.30 Piloten: (uklart, høres ut som anstrengelse).

Siste lyd notert 14:44.30.18. Opptaket slutter 14:44.31.16.

SISTE ORD FRA COCKPIT: I går offentliggjore havarikommisjonen samtalen mellom kontrolltårnet og Concorde-flyet som styrtet utenfor Paris.