ConocoPhillips svarer

ConocoPhillips sier at de som har oppsøkt selskapets helseavdeling med plager og symptomer er blitt ivaretatt på en god måte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

-  Det er kjent for oss at en del tidligere og nåværende ansatte i ConocoPhillips forsøker å finne ut om plager og symptomer de har kan relateres til arbeidssituasjonen deres. Selskapet har gitt den enkelte tilgang til legejournalen sin og til eksponeringsvurderinger, sier pressetalsmann Kurt R. Michelsen i ConocoPhillips. Han påpeker at selskapet var pionerer på norsk sokkel for 35 år siden.

-  I likhet med andre selskaper i bransjen, har vi utviklet og forbedret oss over tid, også når det gjelder helse og miljø, sier han.

-  Flere av de skadde hevder ConocoPhillips ikke har vært imøtekommende når de har kommet med mistanke om at plager og symptomer er arbeidsrelaterte. Hva svarer dere?

-  Vi føler at de som har gått til vår helseavdeling er blitt ivaretatt på en god måte. Folk er blitt henvist til offentlige institusjoner og til arbeidsmedisinske eksperter, sier pressetalsmannen.

-  Hvordan vil dere kommentere den flengende kritikken fra Petroleumstilsynet?

-  Jeg vil påpeke at de kritiserer vår styring av arbeidsmiljø, ikke arbeidsmiljøet som sådan. Vi har sendt dem en forpliktende tiltaksplan. Dessuten fikk vi også noe ros i tilsynsrapporten.