FOR LIKE: Coops grillmerke var for likt Remas. Faksimile
FOR LIKE: Coops grillmerke var for likt Remas. FaksimileVis mer

Coop felt for å etterligne REMAs grillmerke

I strid med god forretningsskikk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Næringslivets Konkurranseutvalg har enstemmig konkludert med at Coops grillmerke er en etterligning av Rema 1000s grillogo og i strid med god forretningsskikk.

I april i år lanserte Coop en kampanje for markedsføring av grillprodukter der Coop benyttet en logo til forveksling lik den Rema 1000 bruker, skriver Reitangruppen i en pressemelding.

REMA 1000 ba Coop stanse bruken av merket, noe Coop ikke ønsket å gjøre. Rema 1000 klaget deretter Coop inn for Næringslivets Konkurranseutvalg. Coop har lagt seg for nær Rema 1000s logo på en måte som er illojal og i strid med god forretningsskikk næringsdrivende imellom, skriver utvalget blant annet.

Rema 1000 har benyttet grillkonseptet hvert år siden 2009, fra mai til midten av august. Kampanjen ble belønnet med gull i Kreativt Forums pris «Retailkonsepter» i 2010.

- Vi krever nå at Coop stanser all markedsføring med logoen umiddelbart, og at produkter med logoen trekkes tilbake eller at emballasjen endres innen rimelig tid, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Rema 1000.

- Vi har nå i ettermiddag fått tilsendt Næringslivets konkurranseutvalgs uttalelse, dog ikke direkte fra utvalget, men via Rema. Vi er overrasket over utvalgets konklusjon og noterer oss at de har vært noe i tvil. Slik vi ser det, er vår grillkampanje i år uttrykksmessig en videreutvikling av den grillkampanjen vi har hatt siden 2007. Fargetonene i reklamemateriellet har blitt justert noe gjennom årene, men grunnfargene, de typiske grillfargene oransje/gul og svart, og de bærende kampanjeelementene har hele tiden vært de samme, skriver kommunikasjonsdirektør i Coop, Kristin Paus, i en pressemelding.

- Vår hensikt har på ingen måte vært å kopiere Remas grill-logo, vi har videreutviklet vårt opprinnelige grilluttrykk fra 2007. Rema startet med sine grillkampanjer først i 2009. Nå vil vi bruke den tiden vi trenger til å sette oss ordentlig inn i utvalgets uttalelse og kravene fra Rema før vi beslutter hva vi vil gjøre, sier Paus.

(NTB)