REAGERER PÅ DETTE:  Det er slike konkurranser Coop mener eGentic tidligere har stått bak. - Dette firmaet har tidligere benyttet navnet vårt bevisst i villedende konkurranser, sier Coops sikkerhetssjef. Foto: Skjermdump/Coop
REAGERER PÅ DETTE: Det er slike konkurranser Coop mener eGentic tidligere har stått bak. - Dette firmaet har tidligere benyttet navnet vårt bevisst i villedende konkurranser, sier Coops sikkerhetssjef. Foto: Skjermdump/CoopVis mer

Coop om måten flere norske firmaer omgår reservasjoner mot telefonssalg: - Villedende nettkonkurranser

Kritiserer tysk selskap med TalkMore som kunde.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Hver dag klikker tusenvis av nordmenn seg inn på nettkonkurranser. Disse lover ofte premier mot at nettbrukeren gir fra seg personopplysninger og samtykke til oppsøkende markedsføring.

Dette kan være alt fra eposter til SMS-er og direkte telefonssalg til folk som ellers har reservert seg mot telefonssalg. 

- Villedende konkurranser
I sommer gikk Coop ut mot det de mener er misbruk av firmaets navn på nett.

Nå kritiserer de norske firmaers bruk av slike nettkonkurranser.

Blant aktørene som tidligere har lovet gavekort fra Coop i konkurranser er det tyske selskapet eGentic og søsterselskapet Planet49, et firma med flere norske kunder.

- Dette firmaet har tidligere benyttet navnet vårt bevisst i villedende konkurranser der det for eksempel blir lovet et gavekort for 10 000 kroner til vinneren, sier Soner Sevin til Dagbladet.

Sikkerhetsjefen til Coop sier at eGentic har benyttet seg av sider med et utseende som ligner på Coops egen hjemmeside. Dette har igjen betydd mange telefoner fra Coop-medlemmer som føler seg lurt.

- Etter at vi kontaktet dem gjennom våre advokater sluttet eGentic med det. Vi er likevel bekymret for at andre butikkers merkevarer kommer til å bli brukt på samme måte, sier Sevin.

- Skjerp rutinene deres Sevin understreker at Coop har gjort kartleggingen av konkurransene på vegne av kundene som blir lurt på nett. Ifølge Sevin er kampanjer som dette med på å skape økt usikkerhet på nett.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Derfor mener han at de norske selskapene som bruker samtykker hentet inn ved hjelp av slike konkurranser må skjerpe rutinene sine.

- Det kan sammenlignes med det å kjøpe klær som er blitt laget ved hjelp av barnearbeid. Jeg tror ikke at de er klar over at de benytter seg av samtykker og opplysninger som er innhentet på useriøs måte, men det er ingen god måte å drive bedrift på, sier Soner Sevin til Dagbladet.

- Kan skape falsk trygghet Det tyske selskapet eGentic ønsker ikke å gi noen kommentar til Dagbladet på uttalelsen til Coop på vegne av eGentic eller søsterselskapet Planet49.

Fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet sier imidlertid at de er kjent med eGentic.

- Vi hadde et møte med dem for noen år siden angående SMS-spam etter villedende konkurranser. Det er ikke bra dersom de har brukt merket til Coop til å skape en falsk trygghet hos forbrukerne, sier Skjelbostad til Dagbladet.

Les også: Slik forsøker svindlerne å lure deg med falsk Dagbladet.no

TalkMore blant eGentics kunder
Blant de norske kundene eGentic oppgir er det Telenor-eide mobilselskapet TalkMore og deres konkurrent Netcom.

Daglig leder for TalkMore, Lars Christian Iuel, sa til Dagbladet i november at eGentic er en leverandør hans selskap benytter seg av.

Iuel understreket at det finnes mange aktører på markedet som driver i gråsonen, men sier at TalkMore er nøye på å plukke ut seriøse aktører når de gjør forretninger.

Derfor mente Iuel at det er alvorlig om anklagene fra Coop stemmer.

- Vi må ta kontakt med eGentic sjekke om dette stemmer. Hvis det gjør det, er vi nødt til å avslutte våre forretninger med eGentic, slik vi pleier å gjøre når vi opplever at aktører er useriøse, sa Lars Christian Iuel til Dagbladet.

Avviser kontakt med eGentic Kommunikasjonsjef i Netcom, Henning Lunde, skriver at de aldri hatt kontakt med eller kjøpt tjenester direkte fra eGentic eller Planet49.

Han legger til at Netcom har en samarbeidspartner som tidligere har benyttet seg av tjenestene til Planet49 i et pilotprosjekt i starten av oktober.

- Dette er nå avsluttet. Netcom samarbeider kun med selskaper som er godkjente av bransjestandarden NORDMA. Vi skal selvfølgelig ikke ha noen form for indirekte samarbeid med selskaper som prøver å lure norske forbrukere, skriver Lunde i en epost til Dagbladet.

Lovforslag mot å omgå reservasjoner I øyeblikket er det mulig å omgå reservasjoner i Brønnøysundregisteret ved hjelp av en uttrykkelig anmodning fra forbrukeren.

Det er blant annet dette firmaer som eGentic tjener penger på gjennom konkurranser på nett.

I sommer la regjeringen ut et høringsforslag der det stod at forbrukerne som har reservert seg mot telefonsalg i framtida bare kan samtykke til telefonsalg fra enkeltaktører

Dette for å begrense uønsket telefonsalg.

Kritikk fra Nordma Nordma (Norsk Direktemarkedsføringsforening), som blant annet har Dagbladet-eier Aller Media blant sine medlemmer, mente at forslaget ikke kom til å treffe riktig målskive.

Dette blant annet fordi arrangørene bak de misledende konkurransene, ifølge Nordma, allerede opererer på grensen av reglene og er svært gode på å unngå forbud.

- Det kommer derimot til å bety mye for de aktørene som faktisk forholder seg til reglene. Vi mener at i stedet for at et samtykke fra reserverte kunder må gis direkte til enkeltaktører, kan en heller kreve at aktørene som står bak en konkurranse må navngis tydelig. Eventuelt burde forbrukeren gjøres oppmerksom på at deltakelsen overstyrer en reservasjon i Reservasjonsregisteret, sa leder Per Christian Opsahl til Dagbladet.

Vil fjerne smutthullet Forbrukerombudet og Skjelbostad mener på sin side at å fjerne hele muligheten for å omgå reservasjonen vil være veien å gå.

- Dette er det innspillet vi har sendt inn til høringen. Nordmas forslag vil ikke endre situasjonen vesentlig fra den det er nå, sier Tonje Hovde Skjelbostad til Dagbladet.

 KRITISK:  Soner Sevin og Coop mener norske firmaer som bruker samtykker til telefonssalg, hentet inn ved hjelp av nettkonkurranser, må skjerpe rutinene sine. Foto: Coop
KRITISK: Soner Sevin og Coop mener norske firmaer som bruker samtykker til telefonssalg, hentet inn ved hjelp av nettkonkurranser, må skjerpe rutinene sine. Foto: Coop Vis mer