HANDEL: Omprofileringen av Rimi-butikkene til Coop extra blir dyrt, men skal være verdt pengene, mener selskapet. Foto: Coop Norge
HANDEL: Omprofileringen av Rimi-butikkene til Coop extra blir dyrt, men skal være verdt pengene, mener selskapet. Foto: Coop NorgeVis mer

Coop skroter Rimi - bruker minst 1 mrd på navnebytte

De fleste Rimi-butikkene vil nå bli omgjort til Coop extra. Det koster flesk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Coop skroter nå Rimi-navnet, og bygger om butikkene til Coop Extra, Prix og Mega, skriver Finansavisen i dag.

Coop Norge overtar omtrent 550 butikker fra ICA Norge. Så langt har de sagt at de selger 93 butikker videre til NorgesGruppen og Bunnpris. Om de beholder resten er ikke kjent ennå.

- Hvor mange vi viderefører, og hvor mange vi legger ned har vi ikke tall på ennå, så det får vi komme tilbake til, sier konstituert konsernsjef i Coop, Geir Inge Stokke, til avisen.

Extra slår Rimi - Hvorfor har dere valgt å omprofilere Rimi- og ICA-butikkene?

- Vi har gjort noen grundige analyser for å sjekke hvordan kundene opplever merkevaren. Basert på resultatene våre har vi sett at det ligger flere positive momenter i Extra-kjeden enn i Rimi-kjeden, sier Stokke, som regner med at de fleste blir omprofilert til Coop Extra.

Allerede i dag har Coop rundt 190 Coop Extra-butikker, og det er ikke umulig at tallet runder 300 når alle omprofileringene er klare.

Koster skjorta Kilder Finansavisen har vært i kontakt med, sier man må regne 1-2 millioner kroner på en ren omprofilering av en lavprisbutikk. Skal man oppgradere større deler av butikken, med ny kjøl og frys og lignende, kan prisen på et supermarked koste langt over 20 millioner kroner.

Med 450 butikker som skal omprofileres, og mange oppgraderes, er det derfor et forsiktig anslag at Coop bruker minst 1 milliard på dette. Fasiten er mer sannsynlig nærmere 2 milliarder, skriver Finansavisen.

Noen må gå På ICAs hovedkontor på Sinsen i Oslo sitter det i dag noe over 300 ansatte, men med tiden vil noen av dem måtte gå for at oppkjøpet skal kunne forsvares.

- Vi har sagt at vi skal ha et slagferdig Coop, men synergier er en del av helheten og noe vil måtte tas ut i personellet. At det vil bli noe nedbemanning er uunngåelig, sier Stokke til avisen.

Flere nyheter Smell for John Fredriksen på Oslo Børs
Hegnar: - Vi er elbil-gale
Nå kommer den store renteuken

HANDEL: Konstituert konsernsjef i Coop, Geir Inge Stokke, vil ikke ut med hvor mye de skal bruke på kvitte seg med Rimi-navnet og døpe om butikkene til Coop extra og Coop Prix, men eksperter Finansavisen har snakket med antyder 1 - 2 milliarder kroner. Foto: Coop Norge
HANDEL: Konstituert konsernsjef i Coop, Geir Inge Stokke, vil ikke ut med hvor mye de skal bruke på kvitte seg med Rimi-navnet og døpe om butikkene til Coop extra og Coop Prix, men eksperter Finansavisen har snakket med antyder 1 - 2 milliarder kroner. Foto: Coop Norge Vis mer