Cruiseskipet Costa Allegra driver uten styring etter brann

- Passasjerene har fått mat og skipet ligger stabilt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Cruiseskipet Costa Allegra driver uten styring utenfor Seychellene etter en brann. Det er over 1000 mennesker ombord, men ingen skal være skadet etter hendelsen.

Skipet eies av samme selskap som Costa Concordia, som sank utenfor øya Giglio i Italia i januar. Slepebåter og andre fartøy er på vei ut mot skipet som har sendt ut nødsignaler. Rederiet opplyser at passasjerene er godt informert om situasjonen og at de har fått mat og vann. Skipet ligger stabilt.

Costa Allegra drev uten styring, og strømmen gikk som følge av brannen, som skal ha startet i en elektrisk generator. Brannen spredte seg ikke og det foregår nå inspeksjoner av rommet.

Skipet forlot Madagaskar på lørdag og skulle ankomme Seychellene i morgen. Det var 636 passasjerer og 413 ansatte ombord i cruiseskipet.

Flere uhell Cosimo Nicastro fra den italienske kystvakten sier til BBC at det tok de ansatte mer enn fem timer å få kontroll på brannen.

UTEN STRØM: Cruiseskipet Costa Allegra driver uten styring utenfor Seychellene etter en brann. Ingen skal være skadet etter ulykken. Foto: AP Photo/Tano Pecoraro
UTEN STRØM: Cruiseskipet Costa Allegra driver uten styring utenfor Seychellene etter en brann. Ingen skal være skadet etter ulykken. Foto: AP Photo/Tano Pecoraro Vis mer

Han forteller at Seychellenes maritime myndigheter sender skip, båter og et helikopter ut til Costa Allegra fordi skipet ikke kan røre på seg. Skipet på sannsynligvis taues tilbake til Seychellene.

Det er langt fra første gang de luksuriøse skipene fra Costa Cruises har problemer. Like etter Costa Concordia gikk på grunn ble kaptein Francesco Schettino arrestert og siktet for uaktsomt drap og for å ha forlatt skipet.

Kapteinen uttalte først at han var på skipet helt til alle var evakuert, men innrømmet senere at han forlot skipet, men kun fordi han «falt ned i en livbåt.»

Kolliderte med lasteskip I 2008 krasjet Costa Concordia mens skipet holdt på å legge til land. Tre ansatte ble drept og fire passasjerer ble skadet da det samme skjedde med Costa Europa i 2010. Costa skyldte på vanskelige værforhold, men har senere nektet å offentliggjøre interne rapporter etter ulykken.

I 2008 fikk Costa Atlantica styreproblemer og fikk senere samme år kritikk fra Storbritannia etter å nesten ha kollidert med et lasteskip i Den engelske kanal.

I 2009 ble 1429 passasjerer evakuert fra Costa Romantica etter at det startet en brann i en generator. I 2010 ble tre mennesker skadet da Costa Classica kolliderte med et lasteskip. Selskapet hevdet ulykken skyldtes strømbrudd.

GIKK PÅ GRUNN: 32 mennesker omkom på Costa Concordia gikk på grunn tidligere i år. Foto: REUTERS/Stringer
GIKK PÅ GRUNN: 32 mennesker omkom på Costa Concordia gikk på grunn tidligere i år. Foto: REUTERS/Stringer Vis mer

Selskapet har fått mye kritikk i italiensk presse etter Costa Concordia-ulykken tidligere i år, og har lagt mye av ansvaret over på kapteinen. Den norske Stiftelsen Skagerak har tidligere uttrykt bekymring over selskapets ansvarsfraskrivelse, og sendte i januar ut brev til både norske og internasjonale sjøfartsmyndigheter, hvor de påpeker at rederier står ansvarlige ved ulykker på en annen måte enn tidligere på bakgrunn av den såkalte ISM-koden.

2006: Bilde av Costa Alegra i Hong Kong i 2006. Skipet var da på vei mot India. Foto: AFP PHOTO / Laurent FIEVET
2006: Bilde av Costa Alegra i Hong Kong i 2006. Skipet var da på vei mot India. Foto: AFP PHOTO / Laurent FIEVET Vis mer