SANK: Denne tørrdokken på Kola-halvøya brukes til å modernisere russiske krigsskip. Tirsdag sank den på 60 meters dyp. Foto: Thomas Nilsen/ The Barents Observer
SANK: Denne tørrdokken på Kola-halvøya brukes til å modernisere russiske krigsskip. Tirsdag sank den på 60 meters dyp. Foto: Thomas Nilsen/ The Barents ObserverVis mer

Da dette monsteret sank til 60 meters dyp, fikk Putin et gedigent problem

Russlands største tørrdokk kan bli liggende på bunnen av Kolafjorden. Det skaper problemer for Russlands planlagte opprustning i nord.

lyteKIRKENES (The Barents Observer): Den 80 000 tonn store tørrdokken som tirsdag sank i sjøen utenfor Verft 82 i Rosljakovo nær Murmansk risikerer å ikke bli hevet igjen, antyder administrerende direktør Aleksei Rakhmanov ved United Shipbuiliding Corporation i et intervju.

Det er usikkert hvorvidt den russiske Nordflåten vil være i stand til å følge opp den pågående moderniseringsplanen etter tapet av tørrdokken.

På dypt vann

- Det er fortsatt ikke klart hvorvidt tørrdokken i Verft 82 der hangarskipet «Admiral Kuznetsov» sto vil bli hevet, sa Rakhmanov til Interfax.

Ifølge direktøren ligger tørrdokken på dypt vann, slik at en heveoperasjon «vil bli komplisert og svært dyr».

- Det å heve dokken som har en lastekapasitet på 80 000 tonn, er i seg selv en operasjon som vil koste mye, understreker han samtidig som han ikke utelukker at hele installasjonen er alvorlig skadet.

- Det blir først mulig å gi et nøyaktig svar på hvorvidt det er mulig å heve dokken etter at dykkere har funnet ut hva slags tilstand utstyret befinner seg i», sier Rakhmanov.

Ifølge verftet er vannet i området rundt dokken mer enn seksti meter dypt.

Den flytende tørrdokken sank da hangarskipet ble tatt ut av installasjonen for å settes på vannet. Uhellet skal ha skyldtes et strømbrudd.

KRYSSERSKIP: Flytedokken ved Verft 82 i Rosljakovo. Her med den atomdrevne slagkrysseren Pjotr Velikij. Foto: Thomas Nilsen
KRYSSERSKIP: Flytedokken ved Verft 82 i Rosljakovo. Her med den atomdrevne slagkrysseren Pjotr Velikij. Foto: Thomas Nilsen Vis mer




Saken er opprinnelig publisert på The Barents Observer.

Kan påvirke den russiske marinens moderniseringsplan

Ingen andre liknende installasjoner i regionen er i stand til å håndtere reparasjonsarbeid på Russlands største marinefartøyer, inkludert «Admiral Kuznetsov», slagkrysseren «Pjotr Velikij» og de største strategiske ubåtene.

Både «Admiral Kuznetsov» og «Pjotr Velikij» er klare for omfattende oppgraderinger som vil kreve bruk av tørrdokker.

Oppgraderingen av «Admiral Kuznetsov» inkluderer både navigasjonsutstyr og våpen. Alle elektromagnetiske komponenter om bord, inkludert hovedframdriftssystemet, skal repareres. Flere av dampkjelene skal erstattes, og rullebanen oppgraderes. I tillegg skal Granit-krysserrakettene om bord erstattes med raketter av typen Kalibr. Ifølge de opprinnelige planene skulle skipet være klart for operasjon i 2021.

Moderniseringen av «Pjotr Velikij» var ment å starte samme år, så snart søsterfartøyet «Admiral Nakhimov» er klart til å seile. «Admiral Nakhimov» er for øyeblikket under modernisering ved Sevmash-verftet i Severodvinsk.

Det russiske hangarskipet Admiral Kuznetsov utenfor norskekysten på vei mot Middelhavet, fotografert fra et norsk overvåkningsfly i oktober 2016.

Foto: 333 Skvadronen / REUTERS / NTB Scanpix
Det russiske hangarskipet Admiral Kuznetsov utenfor norskekysten på vei mot Middelhavet, fotografert fra et norsk overvåkningsfly i oktober 2016. Foto: 333 Skvadronen / REUTERS / NTB Scanpix Vis mer

Bygd i Sverige

Den flytende tørrdokken I Rosljakovo er den største i hele europeisk Russland. Den har en driftsplass på hele 23 000 kvadratmeter, og kan håndtere volumer på opptil 80 000 tonn. Den ble opprinnelig bygd i Sverige i 1980, og overtatt av Sovjetunionen få år seinere.

Samtidig som tørrdokken sank, veltet to store kraner. En av dem falt over «Admiral Kuznetsov», og laget en fem meter vid revne i skipsdekket.

Den flytende tørrdokken har vært eid av oljeselskapet Rosneft siden dette overtok Verft 82 i Rosljakovo i 2015. Oljeselskapet planlegger å gjøre verftet til base for offshore-oljevirksomhet i Arktis.

United Shipbuilding Corporation sier nå at de planlegger å saksøke Rosneft, og at oljeselskapet vil måtte dekke kostnadene ved reparasjoner av det skadede skipet.