BLIR SPERRET AV FOLKEMENGDER: Luftambulansen rykker ut til alvorlig syke eller pasienter med behov for øyeblikkelig hjelp. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix
BLIR SPERRET AV FOLKEMENGDER: Luftambulansen rykker ut til alvorlig syke eller pasienter med behov for øyeblikkelig hjelp. Illustrasjonsfoto: NTB scanpixVis mer

Da luftambulansen skulle lande, måtte Hanne jage vekk folk som ikke flyttet seg

Hanne Sletner mener flere bør styre nysgjerrigheten når pasienter trenger hjelp.

MÅTTE JAGE VEKK FOLK: Hanne Sletner mener folk bør respektere nødetatene. Foto: Privat
MÅTTE JAGE VEKK FOLK: Hanne Sletner mener folk bør respektere nødetatene. Foto: Privat Vis mer

Sletner var på trening en ettermiddag i midten av oktober, da hun oppdaget et luftambulansehelikopter over seg.

Hun forteller til Norsk Luftambulanse at hun var på trening da hun hørte helikopteret komme, men gikk ut for å holde oversikt over unger i området mens helikopteret kom.

Det var Indre Akershus Blad som først omtalte hendelsen.

- Ugreit

Både barn og voksne flokket seg rundt helikopteret, som forsøkte å lande.

- At unger gjør dette, kan jeg jo skjønne. Men ikke at voksne gjør det. Det er jo livsfarlig å komme nær et helikopter.

Hun forsøkte å stanse folkemengden, og få dem til å trekke vekk.

- Jeg ba dem trekke tilbake og gå et annet sted. Det måtte jo gjentas mer enn én gang, men det fungerte til slutt. Men når folk står og peker og lurer på hva som skjer, og du ber dem gå en annen plass, for at de så spør hvorfor de skal gjøre det, da er det ugreit, sier Sletner.

Hun forteller at helikoptret til slutt måtte finne et annet sted å lande.

- Folk er nysgjerrige og tankeløse. Jeg tror det stopper der, med mangel på folkeskikk, sier Sletner.

- Kalt ut for å hjelpe folk i nød

Avdelingssjef for luftambulansetjenesten ved Oslo universitetssykehus, Christian Buskop, kjenner til episoden som Sletner opplevde. Han forteller at slike hendelser ikke skjer ofte, men det hender.

- Det skjer at folk er mer opptatt av å filme og være nysgjerrige, enn å passe på at tjenesten kommer fram til de som trenger det.

Han forteller at deres piloter opplever det som problematisk når slikt skjer.

- Vi er jo kalt ut for å hjelpe folk i nød. Når vi må endre landingssted fordi folk har vanskelig for å styre nysgjerrigheten sin, så er jo det et problem for oss, og for pasienten som ligger og venter på hjelp, sier han.

Han bekrefter at helikoptret endret landingssted, delvis på grunn av folkemengden.

- Neste gang kan det være deg selv

- De valgte å finne et nytt sted å lande som var lenger bort. Det er mange grunner til dette, men folkemengden var en faktor. Vi lander helikoptre utenfor de ordinære landingsplassene, for at vi skal kunne hjelpe folk. Da ønsker vi å unngå at løse gjenstander som virvles av gårde med stor fart treffer folk eller andres eiendommer. Landingsstedet kan også være for nærme bygninger og så videre, sier Buskop.

Han ber dem som måtte bli vitne til en luftambulanse ute på oppdrag til å beherske nysgjerrigheten.

- Vi oppfordrer folk til å la oss få gjøre jobben vår. Neste gang kan det være deg selv, da tror jeg folk skjønner alvoret. I verste fall kan jo dette utsette at pasientene får den hjelpen de trenger, påpeker Buskop.