da Vinci-bru bygges i Norge

Kunstneren Vebjørn Sand har alliert seg med Vegvesenet. Sammen har de børstet støv av Leonardo da Vincis 494 år gamle tegninger av en trebru. Den skal bygges i limtrekonstruksjon over E18 ved Ski.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Brua ble konstruert av Leonardo da Vinci i 1502 med en lengde på 340 meter og høyde på 40 meter. Den tyrkiske sultanen Bajazet den andre ville bygge en bru over Det gylne horn i Istanbuls havn, men han ble skremt av de enorme dimensjonene da Vinci presenterte og droppet planene.

Siden er den vakre trebrua, som drar veksel på tyngdekraften, blitt et ideal innen brubyggerkunsten - men den er aldri blitt bygd.

Vebjørn Sand forelsket seg i brua på en utstilling i Stockholm i 1994.

- Det er den vakreste brua jeg har sett. Et nydelig monument. Jeg fikk den ikke ut av hodet. Da jeg kom hjem og så alle de stygge betongbruene, tok jeg kontakt med veivesenet. De falt for ideen umiddelbart, sier Sand. Nå har de jobbet intenst med planene i ett år.

Gang- og sykkelvei

«da Vinci-brua» vil inngå i Vegvesenets forslag til ny reguleringsplan for Nygårdskrysset i Ås. Krysset mellom E18 og riksvei 154 ved avkjørselen til Ski skal ombygges og flyttes 700 meter.

- Over plankrysset går i dag Norges styggeste gangbru. Den skal byttes ut med da Vincis trekonstruksjon - i noe mindre målestokk, opplyser teknisk direktør Åge Holmestad. Det nye bruspennet blir 40 til 50 meter langt.

Det er Moelvens Limtregruppe som skal levere brua. De har tidligere levert takkonstruksjonen til Vikingskipet ved Mjøsa og verdens største limtredrager til hovedflyplassen på Gardermoen.

- Klar i år 2000

Dette unike møtet mellom europeisk genitenking fra renessansen og norsk trebyggerteknologi vil inngå i veiplanen for 1998-2001. Ås kommune har gitt positive signaler til brubyggingen. Stortinget vedtar veiplanen høsten 1997.

- Vi håper brua, som ikke vil koste særlig mer enn andre bruer, står klar til årtusenskiftet, sier Sand og Holmestad.