Daewoo konkurs

Den sør-koreanske bilgiganten Daewoo har måttet gå den tunge veien til skifteretten. - Vi fortsetter som før i Norge, beroliger importør Bernt Jessen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Selv om Daewoo aldri har slått helt an i Norge er det nærmere 30 000 mennesker som risikerer å miste jobben hvis bilprodusenten ikke finner en løsning på den økonomiske krisen.

Fiat og GM skal ligge i forhandlinger om overtakelse, men ingenting er avgjort.

Det er solgt 3150 Daewoo-biler i Norge siden 1995, og det er ingen fare for at de forsvinner fra det norske markedet, beroliger importøren.

- Vi sier at Daewoo har søkt skifteretten i Sør-Korea om beskyttelse. Det ser vi på som en fordel, og vi vil fortsatt satse langsiktig på Daewoo i Norge, sier administrerende direktør i Ugland Auto Import Bernt Jessen til Dagbladet.no.

Asia-krisen

Daewoos problemer begynte med Asia-krisen på 90-tallet, da driften ble overtatt av kreditorene. Men i natt var det stopp, fagforeningene sa nei til forslag om masseoppsigelser og omstrukturering, og kreditorene tok selskapet til skifteretten.

Fortsatt er det usikkert hvilke konsekvenser dette får for de ansatte i Korea og Storbritannia.

Er du norsk Daewoo-eier kan du få problemer med å skaffe reservedeler.

- Det kan oppstå kortsiktige problemer, men vi vil gjøre det vi kan for å ta vårt ansvar, sier Jessen.

I Norge selges Daewoo gjennom Mitsubishis forhandlernett.

SLÅSS: De ansatte på Daewoo vil ikke godta kuttforslag og nedbemanning.