Dagbladet fant sikkerhetshull: Her er det fri bilvei til stortingstrappa

Stortinget vil bedre rutinene etter Dagbladet-henvendelse.

230 CENTIMETER:  Det er god plass for en stor kassevogn til å komme inn på fortauet bak Stortingets sikkerhetsmur. FOTO: ØYSTEIN ANDERSEN/DAGBLADET.
230 CENTIMETER: Det er god plass for en stor kassevogn til å komme inn på fortauet bak Stortingets sikkerhetsmur. FOTO: ØYSTEIN ANDERSEN/DAGBLADET. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Det var etter langvarig påtrykk fra blant andre stortingsrepresentanter med kontor og vindu ut mot Akersgata, at byrådet i Oslo i april 2013 vedtok å stenge gatestubben mot Stortingets «bakside» mot parkering og ordinær biltrafikk.

På seinsommeren i fjor ble det satt opp bommer på hver side, og flere hundre kilo tunge blomsterkasser i støpjern i Karl Johans gate som en mur. Men flere steder kan man fortsatt kjøre helt inntil Stortingets mest utsatte kontorfløy, viser undersøkelser utført av Dagbladet.

En populær kassevogn som Volkswagen Caravelle kassevogn har 199 centimeter bredde i utvendige mål. De fleste jernkassene i muren på Karl Johan har opptil 190 centimeter mellomrom.

Men på fortauet ved hjørnet av stortingsbygningen i retning Slottet, er det 230 centimeter klaring.

Til trappa Der er det med andre ord god plass for en slik kassebil til å komme innenfor muren. Neste hinder blir øvre hjørne ved bommen. Der er det også god plass mellom bomstolpen i stål og et tre - rettere sagt 260 centimeter.

Og da kan plutselig en uvedkommen kassebil være noen meter fra inngangen til Stortingets «glassbur» - som sperringene skulle hindre.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer