Dagbladet og Nettavisen sammen om rubrikkannonser

Dagbladet og Nettavisen inngår fra i dag et tett samarbeid om en felles database for rubrikkannonser på internett. De samme annonsene vil være tilgjengelig direkte fra Dagbladet :på nettet og Nettavisen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SAMMEN: Nå også som venner: Administrerende Cato Hellesjø (til høyre) og nettredaktør Arne Krumsvik (i midten) i Dagbladet sammen med administrerende direktør i Nettavisen, Knut Ivar Skeid (til høyre).

Annonsene vil være helt gratis. I konkurrerende rubrikktjenester må man først betale for innrykk i papiravisene, før man slippes inn på nettstedene.
I motsetning til de store norske abonnementsavisene har verken Nettavisen eller Dagbladet eksisterende inntekter å forsvare.
Dagbladet var først med gratis rubrikkannonser i Norge. Den populære tjenesten har etterhvert blitt teknologisk akterutseilt. Tidligere i høst lanserte Nettavisen sin rubrikkannonse-database www.nettbasar.no. Det er teknologien herfra som nå danner grunnlag for partnerskapet mellom Dagbladet og Nettavisen. Databasen har en lang rekke avanserte funksjoner for både kjøper og selger.
Brukerne vil se de samme annonsene i begge mediene. Samarbeidet mellom Dagbladet og Nettavisen er første fase i utviklingen av et rubrikkannonse-nettverk som har som mål å bli Norges største. De to partene er allerede i samtaler med andre potensielle distribusjonsaktører.
Etter hvert som databasen vokser og nye partnere kommer inn i nettverket, vil dette bli en svært attraktiv salgskanal for næringslivet. Bedrifter og næringsdrivende vil etter hvert bli belastet med et gebyr for å plassere sine varer og tjenester i databasen.

- I en ny mediesituasjon er det ikke unaturlig for Dagbladet å inngå et nært og forpliktende samarbeid med en konkurrent på et område der vi opplagt har felles interesser, sier adm. direktør Cato Hellesjø i Dagbladet, og fortsetter:
- Nettet påvirker tradisjonelle medier enten disse velger å være med på utviklingen eller ikke. Dagbladet har valgt å utvikle sitt nettsted på det nye mediets premisser.