Dagbladet på vingene igjen

Dagbladet vant 4900 nye søndagslesere i 1997, men mistet 900 på hverdager. - Opplaget har flatet ut etter to år med markert tilbakegang. Vi er på rett vei, men må arbeide hardt for å utvikle avisa videre, sier sjefredaktør Harald Stanghelle.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

21. juli i fjor droppet SAS og Braathens Safe avtalen om fast daglig innkjøp av 6000 Dagblad-eksemplarer til sine flypassasjerer.

- Verdt å merke seg er at bortfallet av flyavisene utgjør 3000 i redusert opplag for oss i 1997. Den gode nyheten i dag er at vi har inngått en treårig kontrakt med SAS om salg av 3000 flere aviser hver dag. Etter seks måneders fravær er Dagbladet nå tilbake i SAS-flyene.

Avishungrige

Nordmenn ligger på verdenstoppen i avislesing. Avisene i Norge økte opplaget med èn prosent i året som gikk, samtidig som de fleste europeiske land opplever svikt i avissalget.
VG, Dagens Næringsliv og Aftenposten hadde pen opplagsøkning i 1997. VG gjorde det best med drøyt 13 000 flere solgte aviser enn året før. Av regionsavisene var framgangen størst for Adresseavisen i Trondheim.

Dagbladets godkjente opplag for 1997 er 204 850 eksemplarer i gjennomsnitt på ukas seks første dager og 169428 på søndager.

- Avisene holder stand til tross for knallhard konkurranse fra etermediene. Dagbladets satsing på en egen elektronisk utgave har vist seg å være vellykket. Vi fryktet en viss kannibalisering, men opplever i stedet at hovedavisa og nettavisa forsterker hverandre, sier sjefredaktør Harald Stanghelle.

Ifølge snittall fra Norsk Gallup og MMI har Dagbladets nettavis besøk av 52 000 lesere hver dag mot VGs 73 000 og Aftenpostens 31 000.

Annonsevekst

Avisa Dagbladet gikk i fjor med 26 millioner kroner i overskudd før skatt. For hele konsernet ble overskuddet 62 millioner.

- Annonseutviklingen er spesielt gledelig. Dagbladet solgte annonser for 217 millioner kroner i 1997, en økning på 38 millioner fra 1996, opplyser administrerende direktør Cato Hellesjø.

SJEFENE: -Annonseutviklingen er spesielt gledelig, men oppslagstallene fikk en liten tilbakegang i 1997, forklarer sjefredaktør Harald Stanghelle og administrerende direktør Cato Hellesjø.