Dagbladet.no felt i PFU

Pressens Faglige Utvalg (PFU) har felt nettredaksjonene til Dagbladet, Aftenposten og NRK fordi de ikke rettet uriktige opplysninger etter at feilene ble påvist.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bakgrunnen for saken er at Finansavisen i juni omtalte en kjennelse fra Høyesterett på en feilaktig måte. NTB sendte ut en sitatsak som ble brukt av en rekke redaksjoner.

NTB ble gjort oppmerksom på feilen og sendte ut en rettelse, men de tre aktuelle nettredaksjonene publiserte ikke rettelsen før saken ble innklaget for PFU.

PFU klandrer nettredaksjonene for sviktende rutiner når feil påvises. Også Dagens Næringslivs nettredaksjon var innklaget, men utvalget fant ikke grunnlag for å klandre dem.

Finansavisen er tidligere felt i PFU for å ha omtalt kjennelsen i Høyesterett på en misvisende måte. NTB er også innklaget for utvalget, men denne saken er ikke behandlet ennå.

PS: Dagbladet.nos redaktør Esten O. Sæther. beklaget feilen i august.

(NTB)