Dagbladets rettelser

Dagbladet ønsker å være transparante og åpne om rettelser og presiseringer vi gjør i våre artikler.

I denne retteloggen finner du derfor våre rettelser og presiseringer, sortert etter dato.

Her finner du Dagbladets redaksjonelle retningslinjer.

05.10.2022

  • Varsler prishopp på julebordet
    I den opprinnelige saken sto det at Theatercaféen hadde skrudd opp prisene på juletallerken, pinnekjøtt og lutefisk. Dette er nå rettet til Stortorvet Gjæstgiveri, som er riktig restaurant.

04.10.2022

  • Døde i fallskjerm-ulykke

    I den opprinnelige publiserte saken om fallskjermulykken, ble hendelsen forvekslet med en annen ulykke ved den samme fallskjermklubben i fjor, da en mann døde etter at to fallskjermhoppere kolliderte i lufta og mannen ikke fikk kontroll på skjermen sin igjen. Hendelsen fra i fjor har ingen sammenheng med fallskjermulykken denne uka. Det er ingen indikasjoner på en kollisjon under ulykken fra 2022 og det er ikke klart hvordan fallskjermen sviktet.

    Russisk ekspert advarer: - Et varselskud

    I denne studioposten skrev Dagbladet først at det var den russiske presidenten Vladimir Putin som hadde anklaget Norge for å stå bak gasslekkasjene. Det riktige er at den russiske avisa Moskovskij Kosmolets har hevdet at Norge kan stå bak gasslekkasjene.

01.10.2022

  • Miljøgifter sprer seg: - Haster
    I denne saken skrev Dagbladet først at Avinor foretok opprydning på Narvik lufthavn i 2021. Det riktige er Harstad/Narvik lufthavn.

30.09.2022

25.09.2022

  • DØDE ETTER BARKRANGEL

    Dagbladet retter: I denne saken skrev vi først at mannen både er 45 og 54 år. Det riktige er at han er 45 år.

23.09.2022

  • ny bragD for UiB

    Universitetet i Bergen opplyste først at det var snakk om en tildeling på 180 millioner kroner. De har nå korrigert beløpet til 155 millioner. Det er rettet opp i Dagbladets sak.

22.09.2022

  • Undersøkelse: Uønsket
    I denne saken skrev Dagbladet først at undersøkelsen var gjennomført av 2351 deltakere, og at 57 prosent var negative til prins Harry og Meghan i kongefamilien, 32 prosent positive og at elleve prosent svarte visste ikke. Det riktige er at omtrent 35000 deltok i undersøkelsen, og at 92 prosent stilte seg negative, 7 prosent positive og en prosent visste ikke.
  • BRØT MED KONGELIG TRADISJON
    I en tidligere versjon av denne saken ble dronning Elizabeth omtalt som Elizabeth III. Det riktige er Elizabeth II.
  • Invanderer strand
    I en tidligere versjon av denne saken skrev vi navnet Harald Bøckman i øverste bildetekst. Det riktige er Petter Bøckman.

20.09.2022

  • OUS får hard kritikk etter bislett-skytingen

    I en tidligere versjon av denne studioposten siterte Dagbladet klinikkleder Petter Andereas Ringen direkte fra NRKs sak om samme tema. Han har senere lagt til setningen «Vi har også oppgaver knyttet til samfunnsvern.» i sitt opprinnelige sitat og det er nå oppdatert i Dagbladets post.

05.09.2022

  • Patrick Stay: Rapper ble drept

    I en tidligere versjon av denne saken ble drapet på rapperen Pat Stay koblet til massedrapene i James Smith Cree Nation og Weldon i Canada, der ti mennesker ble drept. Drapet på rapperen, som også skjedde søndag morgen, har ingen sammenheng med massedrapene.

02.09.2022:

  • Sarah Palin: Ydmyket

    Rettet fra «den første født i Alaska til å sitte i Representantenes hus» til «den første med urfolksbakgrunn fra Alaska til å sitte i Representantenes hus».

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer