Dagen derpå

Alle skryter av dansk film. Men danskene selv har fått nok.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KØBENHAVN (Dagbladet): Akkurat nå går den danske filmen «Adams epler» på norske kinoer. En film danske kritikere har rost for å være både begavet og foruroligende. Over 350 000 dansker har sett den lett surrealistiske og småsære filmen om den uselviske presten Adam. Men filmen er et unntak i det danske filmåret 2005. Etter suksesser som «Festen» og «Arven», står dansk film overfor en publikumskrise.

SE TIL DANMARK er ofte oppfordringen innenfor norske filmmiljøer. Der lager de alvorlige, humoristiske og annerledes filmer om viktige ting. Feelgood blandes med feelbad. Publikum går rystet fra kinosalen. Men i dansk offentlighet har det denne sommeren pågått en langvarig selvransakelse. Går dansk film på tomgang?

DET MENER I alle fall dansk films fremste eksportør Lars von Trier. I forbindelse med lanseringen av sin egen film «Manderlay», etterlyser han mer mot, løssluppenhet og flere feilskudd i dansk film. Han mener de fleste filmene er for pene og trivielle. Tidligere i sommer fulgte Bille August etter: «Filmene er for like. Jeg kan ikke se forskjell på dem (...) Det er melodrama. Det er kalkulert - det er fake,» sa den danske filmregissøren til Politiken. Utspillet kom i forbindelse med lanseringen av hans nyeste film «Return to sender».

MEN AUGUST FIKK den samme kritikken i retur i form av helslakt av sin siste film. Det forhindret likevel ikke en lengre debatt om dansk films framtid. Nye tall viser nemlig at dansk film står midt i en publikumskrise. Hittil i år har hele 16 danske filmer hatt premiere, og fortsatt står 14 premierer igjen. Bare fire av dem som er sluppet, er sett av mer enn 75 000 publikummere, sju av dem har solgt mindre enn 15 000 billetter. I et land der man måler publikumssuksess etter rundt 200 000 solgte billetter, er dette krise, mener kritikerne. «Overproduksjonen av dansk film er så stor at seerne blir dumme og ensporede. Filmer fra Norge og Sverige slipper ikke til,» sa regissør Anders Thomas Jenssen til Dagbladet da han var i Norge for å lansere «Adams epler».

DET ER LIKEVEL ingen grunn til å sykemelde dansk film. De 16 filmene som går på danske kinoer akkurat nå, vitner om et stort mangfold. Filmmiljøet i Danmark har allerede for lenge siden reagert selvkritisk på sin egen suksess og manglende mangfold. Og mens norsk film står midt i den samme debatten, leverer danskene originale filmer på løpende bånd.

MEN DET GJENSTÅR fortsatt å se hvilke danske filmer som tåler tidas tann. Det er aldri godt å vite om en film bare blir løftet fram av innforståtte synsere tilhørende menigheten. Den egentlige prøven på om en film er stor, kan først foretas over tid. Hvem tør vedde på om «Festen» blir stående, eller om den vil vise seg som en dagen derpå?