Dagens unge vet hva de kan og hva de gjør

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Må si jeg blir litt provosert av å lese innlegget til Steinfeld!

Ok, du har rett i at det er mange unge som har for lite matematikkunnskap, men du skal vite det at det er mange ungdommer som prøver å lære seg mattematikk, men som mangler et godt nok grunnlag fra grunnskolen til å greie seg godt på "realfaglinjen".

Dette gjelder forøvrig ikke bare mattematikkfaget.

Norge trenger en revolusjonerende omlegging av mattematikkundervisning og undervisning generelt i grunnskolen hvis noen, som ikke er et naturtalent, skal kunne bli gode ingeniører som kan utvikle Norges oljeteknologi og annen teknologi.

Det er ikke slik at "ungdommen nå til dags" tror at de kan noe, bare fordi at de kjenner til "copy-paste-tastene". De vet utmerket godt at det eneste de gjør er å "gi faen" i et dårlig tilrettelagt undervisningssystem.

Problembasertlæring, som så mange skoler i Norge har tatt i bruk (både grunnskoler å videregående skoler), er en utmerket idé som kan fungere i virkeligheten, om flere lærere hadde vært engasjert i jobben sin og lært seg mer om hva problembasertlæring innebærer og hvordan det skal utføres. Jeg som tidligere elev ved skoler (både grunn- og videregående skole) med problembasertlæring vet at det krever mer enn å sette sammen arbeidsgrupper, gi en skranten oppgave og deretter sette seg på kontoret med en kopp kaffe og dagens avis. Det krever veiledning! – Noe som jeg tror er et fremmedord for mange norske lærere som jobber med denne typen undervisning.

Medisinstudent