KRONGLET REGELVERK: Christer Kortgård og Kristine Moland (21) forteller at scooterne bråker mindre enn folk skal ha det til, og at et kronglet regelverk gjør det vanskelig å vite hvor de kan kjøre fortere enn fem knop. Foto: Arne V. Hoem / Dagbladet Foto: Arne V. Hoem / Dagbladet
KRONGLET REGELVERK: Christer Kortgård og Kristine Moland (21) forteller at scooterne bråker mindre enn folk skal ha det til, og at et kronglet regelverk gjør det vanskelig å vite hvor de kan kjøre fortere enn fem knop. Foto: Arne V. Hoem / Dagbladet Foto: Arne V. Hoem / DagbladetVis mer

Dagens vannscooterregler er inspirert av dansk skjærgård

Vannscooterforbundet: - Det kan ikke sammenlignes. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Regjeringen foreslår å regulere scooterne på samme måte som andre fritidsfartøyer, samtidig som kommunene skal få større anledning til å regulere bruk av fritidsfartøyer inkludert vannscootere selv.

Men inntil eventuelle endringer, er det norske vannscooterregelverket fra 2013 inspirert av det danske, selv om dansk sjø og norske fjorder oppfattes som svært forskjellige av mange.

Leder i Norges vannscooterforbund Lars Erik Bakke, sier at man ikke skal langt ut på sjøen før bølgene blir så høye at man ikke kan kjøre vannscooter alene. Foto: Privat
Leder i Norges vannscooterforbund Lars Erik Bakke, sier at man ikke skal langt ut på sjøen før bølgene blir så høye at man ikke kan kjøre vannscooter alene. Foto: Privat Vis mer

- Ligner ikke

- Jeg kan ikke skjønne hvorfor man har brukt dansk sjø som utgangspunkt for det norske regelverket, sier leder i Norges vannscooterforbund Lars Erik Bakke.

Han mener den svenske skjærgården ligner mye mer på norske forhold, og at dermed svenske regler burde ha vært en større inspirasjonskilde.

Men Bakke tror kanskje at strenge danske regler har vært mer attraktive å la seg inspirere av, enn mer liberale svenske scooterregler.

I Sverige er vannscootere likestilt med småbåter.

- I Norge er det trange fjorder, i Danmark er det stort sett åpent hav, sier Bakke, og legger til at det er enklere å forholde seg til en forbudgrense som den i dag uten holmer, skjær og trange fjorder.

REGEL-UENIGHET: 50 vannscooter-førerer møtte opp for å demonstrere mot reglene for vannscooter. De mener at reglene bør være på lik linje med små båter. Stortingsrepresentant Hoksrud var også med på demonstrasjonen. Video: NTB / Scanpix. Vis mer

Forbudt i 2000

Vannscooterkjøring og Norge har hittil vært ganske så uforenlig , og det er ikke bare på grunn av ustabilt sommervær.

Stortinget vedtok i år 2000 et forbud mot scooterne for å unngå støy og forurensning, samt skader på dyre- og planteliv. I år 2000 kunne kommunene tross av forbudet gjøre unntak, så fremt hensynet til miljø og sikkerhet ikke tilsa noe annet.

Det viste seg imidlertid at det ikke var enkelt å få tillatelse til dette i praksis.

Her kan du se hvor det er lov å kjøre vannscooter i Norge. Felt merket med rødt er det ikke lov å ferdes.

GÅR UNNA: Det går så vannet spruter når Kristine Moland kjører vannscooter i Vestfjorden mellom Nøtterøy og Stokke i Vestfold. Foto: Arne V. Hoem / Dagbladet
GÅR UNNA: Det går så vannet spruter når Kristine Moland kjører vannscooter i Vestfjorden mellom Nøtterøy og Stokke i Vestfold. Foto: Arne V. Hoem / Dagbladet Vis mer

Klage fra ESA

Utgangspunktet for en fjerning av det generelle forbudet fra 2000, var flere klager fra EFTAs overvåkingsorgan (ESA) om at den norske loven på dette området er i strid med EØS-avtalens artikkel 11 og 13, som omhandler fri bevegelse av varer.

Etter flere runder med ESA, kom det først en oppmykning av regelverket fra norske myndigheter i 2012, men oppmykningen var heller ikke god nok.

ESA mente at norske vannscooterforskrifter fremdeles ikke var i tråd med EØS-avtalens bestemmelser.

PROTEST: Tidligere i sommer deltok Bård Hoksrud (Frp) i en protest mot det vannscooterfører mener at er et firkantet regelverk..
Foto: Vegard M. Aas / NTB scanpix
PROTEST: Tidligere i sommer deltok Bård Hoksrud (Frp) i en protest mot det vannscooterfører mener at er et firkantet regelverk.. Foto: Vegard M. Aas / NTB scanpix Vis mer

Foreslo danskinspirert regelverk

ESA foreslo dermed en forskrift inspirert av dansk regelverk, som baserer seg på et generelt forbudsbelte ut fra land, øyer og holmer.

Også øyer og holmer, både bebodde og ubebodde, har et 300 meter bredt forbudsbelte.

I Norge er dette beltet satt til 400 meter. Forbudet gjelder kun vannscootere, ikke båter.

1. juli 2013 trådte det nye regelverket i kraft, og det er nettopp den danske modellen som nå skisserer regelverket for vannscooter i Norge.

Men det er imidlertid ingen tvil om at forskjellen på dansk sjø og norske fjorder er stor.

Politiet negative til liberalisering

Tidligere denne uka tok Dagbladet en ringerunde til ulike politistasjoner i Norges skjærgård.

Deres oppfatning av hvordan vannscooterfolket følger dagens regelverk var ikke bare positiv.

Lensmann i Arendal Jan Sverre Krogstad, sa at de har hatt en del problemer med scooterne hittil i sommer.

- Vi har fått flere klager på vannscootere som kjører fort i trange farvann og på støy. Det er et tilbakevendende problem, og mer i år enn tidligere år. reagerer på at det er veldig få som overholder dagens regelverk.

- Ingen kjører i fem knop. Folk må skjerpe seg. De må følge reglene, sa Krogstad, som mener at det ikke er noen god idé med en liberalisering av regelverket.

- Det ser ut som folk kan kjøre scooterne, men det de utviser er dårlig sjømannskap. De tar ingen hensyn til andre som er på sjøen. De lager støy og problemer.

- Bør behandles som småbåt

Tidligere i sommer deltok Bård Hoksrud (Frp) i en protest mot det vannscooterfører mener at er et firkantet regelverk.

- Lensmennene Dagbladet har snakket med tror at en mer liberal vannscooterlovgivning vil føre til mer problemer og alvorlige ulykker. Hva tenker du om det?

- Jeg forstår at politiet må slå ned på regelbrudd, men regelverket i dag for vannscootere er ikke riktig, sier han og påpeker at også småbåter kjører for fort på steder de ikke skal kjøre fort.

- Dette handler ikke om å liberalisere eller ikke liberalisere. Jeg har ikke problemer med at noen syns at scooterne går fort, bråker og er unyttige. Poenget er at vannscootere og småbåter bør behandles likt, sier Hoksrud.

VANNLEK: Her kjøres det vannscooter, men spørsmålet er om det bør være lovlig. I såfall hvor og i hvilken grad? Video: Arne Hoem / Dagbladet. Vis mer