Dagfinn fikk kredittregning på 57 000

Men hadde ikke kredittkort.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Oslo-mannen Dagfinn Eckhoff (59) sitter med ei regning på 57 000 kroner for bruk av Hydro Texaco MasterCard. Problemet er at han ikke har kredittkortet og heller aldri har bestilt det.

- Jeg ble oppringt på ferie i fjor sommer av en saksbehandler fra Hydro Texaco. Han spurte «Har du Hydro Texaco MasterCard?». Jeg svarte at nei, det hadde jeg ikke. «Vi har registrert uttak av betydelige beløp fra kortet ditt,» fortsatte mannen. «Jeg har ikke tatt ut noe,» svarte jeg. «Jo, det er blant annet blitt kjøpt masse klær. Men vi har mistanke om svindel,» fortalte saksbehandleren, og beklaget at dette hadde skjedd, sier Eckhoff til Dagbladet.no.

Kravet ennå ikke frafalt

Noen har altså opprettet et kredittkort i Eckhoffs navn og belastet det for 57 000 kroner, et krav som fortsatt gjelder, på tross av telefonsamtalen i fjor sommer.

- Jeg slo meg til ro med at saken kom til å løse seg, og tenkte ikke mer på det. Men nå i januar fikk jeg en årsoppgave i posten som viser at jeg fortsatt har 57 000 i kortgjeld, sier Eckhoff oppgitt.

- Jeg sendte da en e-post der jeg gjentok at jeg ikke har bestilt Hydro Texaco MasterCard, og ba om bekreftelse på at de hadde fått med seg dette. Saksbehandleren min sendte så en svarpost der han medgikk at han burde fulgt opp saken, og beklaget at det hadde tatt så lang tid.

Slik saken står nå, er kravet mot Eckhoff frosset «til saken er ferdigbehandlet».

- Dette er helt uakseptabelt. Jeg driver som selvstendig arkitekt, og er avhengig av å være kredittverdig. Kravet burde vært frafalt med en gang, sier en irritert Dagfinn Eckhoff.

FIKK STJÅLET IDENTITETEN: Dagfinn Eckhoff (59). Foto: Henning Lillegård/Dagbladet
FIKK STJÅLET IDENTITETEN: Dagfinn Eckhoff (59). Foto: Henning Lillegård/Dagbladet Vis mer

Informasjonsrådgiver Anders Bigseth i DnB NOR, som er kortutsteder av Hydro Texaco MasterCard, kan - etter at Dagbladet.no har opplyst ham om at Eckhoff vil stå fram med sin sak - bekrefte sakens realiteter.

- Det er riktig at det dreier seg om et identitetstyveri. Vårt kortovervåkingssystem fanget i fjor sommer opp misbruk av et Hydro Texaco MasterCard som var registrert på Dagfinn Eckhoff. Han ble da kontaktet av vår saksbehandler og gjort oppmerksom på forholdet, sier Bigseth.

- Men hvorfor er han fortsatt oppført med gjeld til dere etter så lang tid? Burde ikke kravet vært frafalt med en gang?

- Vi trodde han befant seg i utlandet og fikk ikke tak i ham, svarer Bigseth, som understreker at kravet nå vil bli frafalt umiddelbart.

- Denne saken er såpass soleklar at beløpet skulle vært avskrevet med en gang, sier Bigseth og beklager på vegne av DnB NOR at det har tatt så lang tid.

- Kunden aldri ansvarlig

- I slike svindeltilfeller er kunden aldri ansvarlig, sier Hilde Fredheim Høgberg i SEB Kort, som utsteder en rekke kredittkort, blant annet Eurocard og Diners Club, til Dagbladet.no.

- For å bli holdt ansvarlig må man blant annet ha utvist grov uaktsomhet, og det er jo ikke tilfellet her, sier Høgberg.

- Men hvordan er slik svindel mulig?

- Noen ganger klarer dessverre svindlere å lure saksbehandlerne med en falsk søknad, men de aller fleste svindelforsøkene blir avslørt før det kommer så langt. Man ser blant annet på inntekt og kredittverdighet, sier Høgberg.

- Saksbehandlerne har som regel lang erfaring og er trenet i å granske kortsøknader, og avslører vanligvis svindelforsøk på grunnlag av skjønn, sier informasjonssjefen, og legger til:

- Det er selvsagt i kortselskapenes egeninteresse å ha så gode rutiner at slike svindelforsøk ikke forekommer.

- Svindel sjelden

- Det er viktig å få fram at identitetstyverier forekommer uhyre sjelden, sier Anders Bigseth i DnB NOR.

- Antallet svindelforsøk i forhold til antall kortholdere er mikroskopisk, under en promille, sier informasjonsrådgiveren, og legger til at identitetstyverier i tillegg er vanskelige å gjennomføre.

- Svindlerne må ha mange og korrekte data om personen de skal stjele identiteten til. Et fellestrekk ved mange identitetstyverier er dessverre at svindleren er en person i offerets nære omgangskrets; det er ellers vanskelig å besitte så nøyaktige opplysninger om offeret at det er tilstrekkelig for å gjennomføre en svindel. Unntaket er hvis man for eksempel har mistet ei lommebok med mange personlige opplysninger, eller har gitt ut personlige opplysninger til uvedkommende på telefon eller e-post, sier Bigseth og understreker at det er viktig å være varsom med å gi personlige opplysninger til andre.

- Mange er uforsiktige og oppgir både fødsels- og kontonummer til folk som for eksempel ringer og utgir seg for å være telefonintervjuere og liknende.

SKYLDER FORTSATT: Dagfinn Eckhoffs årsoppgave fra DnB NOR, som opplyser at han skylder banken 57 105 kroner.