Daimler og Chrysler i gigant-fusjon

De to bilgigantene Chrysler og Daimler-Benz bekrefter at de er blitt enige om å slå seg sammen i et nytt selskap, og fusjonen blir den største i historien.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det nye selskapet får en verdi på 680 milliarder kroner og regner med en samlet årlig omsetning på nærmere 1.000 milliarder. Det skal ledes av Daimlers toppsjef, Jürgen Schrempp, og Chryslers styreformann, Robert Eaton, med Schrempp som øverste sjef.

Daimler-Benz er Tysklands største industrikonsern, mens Chrysler er USAs tredje største bilprodusent. Fusjonen må godkjennes av aksjeeierne i de to selskapene.

Innsparinger

Ifølge avtalen skal Daimler-Benz ha en andel på 57 prosent i det nye selskapet, som får navnet DaimlerChrysler.

Selskapet skal ha to hovedkontorer, i Stuttgart i Tyskland, og i Auburn Hills ved Detroit i USA.

Det tyske selskapet, som blant annet produserer lastebiler og Mercedes-Benz personbiler, mener at fusjonen vil gi innsparinger på 11 milliarder kroner bare i 1999 og at den vil øke aksjeeiernes utbytte.

Aksjeeiere i Chrysler vil få 0,547 nye DaimlerChrysler-aksjer for hver gammel Chrysler-aksje, mens gamle Daimler-aksjer kan byttes inn i nye aksjer én mot én.

Ingen oppsigelser

Sammenslåingen skal ikke føre til at noen av selskapenes fabrikker blir stengt eller at noen av de 412.000 ansatte blir oppsagt. Det nye selskapet blir en av verdens tre største bilprodusenter.

De to største amerikanske bilgigantene, General Motors og Ford, hadde i fjor salgsinntekter på vel 1.310 milliarder og 1.130 milliarder kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Uavhengige eksperter mener den nye fusjonen er fornuftig, blant annet fordi de to selskapene ikke overlapper hverandre med identiske produkter og fordi begge har en sunn økonomi.

Gode attester

Ekspertene gir Chrysler gode attester for teknologi-løsninger og design, og selskapet har særlig markert seg med sine jeeper, stasjonsvogner og lette lastebiler.

Tidlig på 1980-tallet var selskapet inne i en så alvorlig finansiell krise at det måtte tigge den amerikanske stat om lånegarantier på 15 miliarder kroner.

Daimlers styreformann Jürgen Schrempp betegnet torsdag fusjonen som «et himmelsk ekteskap».

(NTB-AFP-DPA)

ENDA FETERE:Hvis fusjonen med Chrysler går i orden, blir Daimler-Benz enda fetere.