Bompengestriden

Dale: - Bilistene skal raskt merke Frps gjennomslag

Samferdelsminister Jon Georg Dale (Frp) lover varig lavere bompengeandel i samferdelsprosjektene.

FOR OG MOT BOMPENGER: - BIlen er blitt ei hellig ku, mente nasjonal talsperson for MDG, Une Bastholm. - Nei, den har blitt ei melkeku for politikerne, parerte samferdelsminister Jon Georg Dale (Frp). Han varsler en løsning som vil få bompengebelastningen for bilistene ned, mens Bastholm mener bompenger er nødvendig for å få ned biltrafikken i byene og for å finansiere kollektivtrafikk. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
FOR OG MOT BOMPENGER: - BIlen er blitt ei hellig ku, mente nasjonal talsperson for MDG, Une Bastholm. - Nei, den har blitt ei melkeku for politikerne, parerte samferdelsminister Jon Georg Dale (Frp). Han varsler en løsning som vil få bompengebelastningen for bilistene ned, mens Bastholm mener bompenger er nødvendig for å få ned biltrafikken i byene og for å finansiere kollektivtrafikk. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpixVis mer

Arendal (DAGBLADET): De fire regjeringspartiene nærmer seg enighet om en pakke som skal få bompengene ned, samtidig som kollektivsatsing og klimamål holdes. Det lover både samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) og Høyres parlamentariske leder Trond Helleland.

- Det viktigste er at vi reelt får gjort noe som faktisk reduserer bompenger både utenfor de store byene og i byene, sa Dale i en bompengedebatt i Arendal i ettermiddag.

Frp-gjennomslag

Frp-statsråden kan ikke gi noen detaljer før forhandlingene er helt ferdige, men lover at bilistene skal merke Frps gjennomslag raskt.

- Vi jobber for å få kuttet bompengene for bilistene raskest mulig. Så får vi tar alle detaljene når vi har endelig ferdig med forhandlingene, sier Dale til Dagbladet.

- Løsningen innebærer at bilistene vil merke virkningen allerede neste år, gjennom neste års statsbudsjett?

- Ja, det er naturlig for oss å tenke at når vi får til nye gjennomslag på bompengeområdet, så har bilistene også umiddelbart nytte av det. Vi håper å få på plass en løsning som både på kort og lang sikt gjør at velgerne merker at Frp sitter i regjering.

- Frp har jo et vedtak om å bruke mer oljepenger for å få ned bompengene. Er det en del av løsningen?

- Alle disse spørsmålene får vi ta når vi er endelig ferdige med forhandlingene, sier Dale.

Varig lavere bompengebelastning

Han sier at løsningen de fire partilederne nå er i sluttspurten med, ikke bare er en enighet om ett budsjett, men om en modell som sikrer lavere bompenger framover.

- Det er helt klart vårt ambisjonsnivå å gjøre noe varig med bompengenivået. Det var det vi gikk inn i forhandlingene med, og det er det jeg håper vi kommer ut med.

- Gjorde Frp en for dårlig jobb da dere forhandlet fram regjeringsplattformen på Granavolden siden dere må forhandle nå?

- Nå er det mange ting som har skjedd siden Granavolden. Vi har sett at kostnadene i prosjektene har gått opp, mens inntektene i pakkene har gått ned. Så har det vært et taktsnivå som mange ikke har råd til å betale. Vi må ta inn over oss at verden er i kontinuerlig endring, sier Dale.

Balansert løsning

Høyres parlamentariske leder Trond Helleland set har vært jobbet godt og hardt med bompengesaken, og at partilederne nå nærmer seg mål.

- Bompengebelastningen har vært for høy, særlig i de største byene. Samtidig som vi må ha en balanse som varetar videre utvikling av kollektivtrafikken, sier han.

- Er det naturlig å bruke mer oljepenger for å finansiere lavere bompengenivå?

- Vi går ikke ut over handlingsregelen, det er det ingenting som tyder på. Det må være balanse i tiltakene som foreslås, en balanse som bidrar til at belastningen for bilistene blir noe mindre, samtidig som vi ivaretar den store kollektivsatsingen som er nødvendig for å nå Paris-avtalen og klimamålene.

- Det er i det balansepunktet der vi må finne løsningen. Så kan det være at vi vil bruke noe mer penger, men det må være innenfor ansvarlige rammer. Vi snakker ikke om å bruke 100 milliarder for å kvitte oss med alle bompengene, som noen sa. Slik er det ikke.

- Ikke for mye gass

Vi skal også passe på at vi ikke har for mye gass i den økonomien. Men noe mer budsjettpenger kan det være mulig å bruke, men da innenfor ansvarlige rammer.

- Må man da kutte andre steder i budsjettet for å få rom til bompengeløsningen?

- Jeg tror vi må se budsjettforslaget før vi k an si det, men jeg tror det viktigste er å finne prinsipper for hvordan en kan redusere den store bompengebelastningen mange barnefamilier og andre får.

- Vi har jo også varslet en totalgjennomgang av avgiftssystemet for bil. Det ligger litt fram i tid. Men vi må jobbe helhetlig fordi vi har en veldig vellykket elbilpolitikk, samtidig som den gir mindre inntekter, sier Helleland.

Rører ikke elbil

Kulturminister og Venstre-leder Trine Skei Grande sa til Dagbladet etter partilederdebatten at elbilfordelene ikke er forhandlingstema. I Granavolden heter det at avgiftsfordelene for elbil skal gjelde ut stortingsperioden, og ifølge Grande ligger elbilsystemet fast.