Dame på panseret

Navn: Stéphanie Dumont Alder: 30 Yrke: Art director og partner

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stéphanie Dumont mener ikke at kvinnens naturlige plass er på bilpanseret. Men hun plasserer henne der likevel, som reklamemaker for la Mote. Det har selvfølgelig ført til kvinneglam og mange artikler i Dagens Næringsliv, og vi lurer på om verden har beveget seg det aller minste siden 1920-åra da Erling Winsnes holdt sitt historiske foredrag i Studentersamfundet med tittelen «Kvinnen og mennesket»:

«Først satt kvinnene på kjøkkenet i tusener av år og kjemmet hverandres hår. En dag kom mannen ut og så at kaffekjelen kokte over. Så oppfant han dampmaskinen,» sa Winsnes. Han ble ikke anmeldt til Forbrukerombudet, slik Dumont nå er blitt. I tillegg blir hun beskyldt for å bedrive siklende reklame.

- Jeg blir trist når reklame framstiller kvinner og seksualitet som noe dumt. Samtidig må det ikke bli slik at kombinasjonen blir tabu. Eventuelle nakne legger må gjøres med respekt for den som er avbildet og for dem reklamen skal kommunisere med. Den som vil ta norske kvinner på alvor, må også stole på at vi har kunnskap, referanser og humor, sier hun.

Vi vandret rundt i redaksjonen med bildet av damen på panseret og ba kvinnelige kolleger forklare oss humoren. Ni av ti trakk på skuldrene, den tiende syntes reklamen var teit. Men la Mote-folka er strålende fornøyd med oppmerksomhet og økt salg.

Stéphanie kom til Norge og Lillestrøm fra Paris der hun var fransk mester i hurtigløp på skøyter. Såvidt hun vet, holder hun fortsatt en rekke nasjonale rekorder: 43.01 på 500 meter, 2.09.11 på 1500 og 4.27 på 3000 meter. Inngangsbilletten til Norge het Geir Karlstad, og de to bodde sammen i fire år, før forholdet sprakk etter Karlstads OL-gull på 10000 meter i Albertville i 1992.

Siden har hun flyttet til Oslo, gått på reklameskole og gjort lynkarriere. Hun har hatt VG, Advokatforeningen, Mercedes og Turistforeningen som kunder, men høydepunktet hittil er «Missekonkurranse»-filmen og reklamekampanjen hun i 1997 lagde for Dagbladet sammen med Kjetil Try. Den fikk de Gullblyanten for.

I dag er hun art director og partner i Bold reklamebyrå. Fortsatt hender det at hun tar Viking-skøytene ned fra hylla når isen ligger speiblank på Bogstadvannet. Hennes norsk er nesten uten aksent; hun mestrer til og med den vanskelige y-lyden. I øyeblikket arbeider hun med Mercedes-kampanje - nå uten kvinne på panseret.