ERSTATTER SEAKING: Norge skal kjøpe nye helikoptere som skal erstatte Seaking (bildet), men motorene i AW 101 er ikke til å stole på, ifølge Danmarks forsvarsminister. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
ERSTATTER SEAKING: Norge skal kjøpe nye helikoptere som skal erstatte Seaking (bildet), men motorene i AW 101 er ikke til å stole på, ifølge Danmarks forsvarsminister. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpixVis mer

Danmarks forsvarsminister mener motorene i Norges nye helikoptere ikke er til å stole på

Problemene står i kø for det danske forsvarets nye helikoptre. Norge har bestilt 16 redningshelikoptre av samme type.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Seks av de 14 EH-101-helikoptrene det danske forsvaret tok i bruk i 2009, er nå satt på bakken.

I et notat som forsvarsminister Nicolai Wammen har lagt fram for Folketinget, går det fram at motorene i helikoptrene, som også går under betegnelsen AW 101, ikke er til å stole på.

- Går i stå De seks helikoptrene fra den italienske produsenten AgustaWestland er satt på bakken som følge av en «tilsynelatende risiko for at motorene går i stå under flygning», heter det i notatet.

Wammen understreker at problemene ikke får konsekvenser for redningsberedskapen i Danmark.

Det danske forsvaret kan derimot måtte skrinlegge sin plan om å sende to-tre helikoptre til Afghanistan, opplyser sjefen for Forsvarets Materieltjeneste, generalløytnant Per Pugholm.

- Men leverandøren har 130 mann på oppgaven, og de arbeider så blodet spruter for å løse motorproblemene, sier han.

Erstatter SeaKing Norge undertegnet i desember i fjor en avtale med AgustaWestland om kjøp av 16 nye redningshelikoptre av typen AW 101 til en samlet pris av 6,25 milliarder kroner.

Helikoptrene skal etter planen erstatte dagens aldrende SeaKing redningshelikoptre. Norge har i tillegg opsjon på kjøp av ytterligere seks helikoptre.

Teknisk Ukeblad skrev alt for ett år siden om motorproblemene på de danske helikoptrene, etter et besøk på den danske 722-skvadronens base i Roskilde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Høye driftskostnader Danskene fortalte at helikoptrene hadde lav operativ tilgjengelighetsgrad og høye driftskostnader, og at vedlikeholdet var betydelig mer krevende enn forutsatt.

Problemer med halerotoren var en gjenganger, og den italienske leverandøren innrømmet svikt i deleleveransene.

Danskene kunne også fortelle om sprekkdannelser på ledeskovler og brennkammer og hadde på det tidspunktet tatt rundt halvparten av sine 52 motorene ut av drift. Kun ni motorer var for ett år siden tilgjengelig for de 14 danske tremotors helikoptrene.

(NTB)