Dannede nettbrukere

Mine barn sitter på nettet og kommuniserer med andre barn i Kina og Tyskland. «Hvem er du, hva holder du på med? Tror du på Gud?» Er dette tankevirksomhet eller bare et rap fra massen?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Faldbakken skriver i Dagbladet 23.12 at han var på tur til Italia for ca. 15 år siden og at han og barna følte seg særdeles velkommen til kulturnasjonen. I skolen fikk barna til og med undervisning i filosofi og kulturhistorie.

For dobbelt så mange år siden gikk jeg på skole i Italia. Som nordmann var jeg eneste person i klassen som var i stand til å lese Goethe og Shakespeare på originalspråket.

Mine italienske venner behersket knapt engelsk eller tysk og forholdt seg heller til de greske klassikerne. Hvem av oss hadde mest dannelse?

Mine barn sitter på nettet og kommuniserer med andre barn i Kina og Tyskland.

Selv om de bare er 13 – 15 år spør de også hverandre om livet. Hvem er du, hva holder du på med? Tror du på Gud? Er dette tankevirksomhet eller bare et rap fra massen?

Nordmenn er ikke flinke i matematikk. Faldbakken har lest i lokalavisen om norske studenter som gjør det dårlig på matteprøver i Swaziland. Jeg ville heller ha snudd det hele – så utrolig bra at en nordmann studerer i Swaziland!

Matematikkunnskaper kan tilveiebringes hvor som helst på kloden. I New York er det slettes ikke uvanlig at elever som trenger støtteundervisning i matematikk henter hjelp fra ekstralæreren som sitter i New Delhi! Vi roper veldig høyt om manglende matematikkunnskaper. Sannheten er at de aller fleste av oss bare trenger elementære matematikkunnskaper. De med talent og/eller interesse klarer seg bra (tenk på norske Abel, en av verdens fremste matematikere!) – eller våre geologer og oljeingeniører.

Norge trenger flere ingeniører, og det er ikke så rart med alle våre megaprosjekter. Vi er jo ikke noen stor nasjon. Men ute i verden finnes der nok av ingeniører som vil komme oss til unnsetning om vi legger forholdene til rette for dem. Og ønsker dem velkommen hit til vårt ’kalde nord’.

Ingen generasjon har som mine barn hatt tilgang på kunnskap. Når en av mine gutter lurer på noe – er oftest svaret fort tilgjengelig på nettet. Et riktig samspill mellom lærer og elev vil sørge for at vi i fremtiden også vil vite å finne frem til den kunnskap vi måtte trenge. Og i dag behøver ikke læreren sitte på Hamar. Han eller hun kan sitte nesten hvor det skal være.

Norske barn har mer tilgang på de nye informasjonsverktøyene enn de aller fleste barna som deltok i Pisa testen. Her ligger løsningen og problemet.

Norske barn er, på ettermiddagen, veldig mye alene. Tiden brukes gjerne til nettspill. Denne tiden ville vært mye mer konstruktiv om elevene kunne være flere timer på skolen – utover ordinær undervisningstid (med innlagt lunsj!) Slik at de på skolen hadde fått mer konstruktiv veiledning i bruk av nye verktøy. For eksempel av eldre ungdommer og/eller studenter.

Dagens elever burde også fått et tilbud om kyndig leksehjelp. Med alle skolereformene som har avløst hverandre siden 1950 tallet – står mange foreldre ofte rådløse om de skulle ville ønske å hjelpe sine håpefulle (og for øvrig – hvilke foreldre har vel anledning/tid/ overskudd til det?)