Dansk «alenemor» lagt for hat etter YouTube-bløff

Etterlysning av far etter one-night-stand var reklamestunt fra VisitDenmark.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||(Dagbladet.no): I helgen har YouTube-stuntet til den danske alenemoren Karen vakt oppmerksomhet verden over. Ikke minst i hjemlandet Danmark, der mediene har jaktet på det første intervjuet med kvinnen som etterlyser faren til sitt barn.

Historien som ble servert på YouTube, og 27-årige Karens hjemmeside, var at hun i fjor hadde en deijlig one-night-stand med en utenlandsk turist i Nyhavn, og ni måneder senere fikk sønnen August som et synlig bevis. Problemet var at mannen forsvant uten spor før morgengry den amorøse natten.

- Det er virkelig pinlig, men jeg kan ikke huske hvor du er fra, eller hva du heter.

- Jeg bebreider deg ikke. Du skal bare vite at August finnes. Det skylder jeg både deg og ham, sier Karen i videosnutten som har gått sin seiersgang på nettet. Klippet ble sett 918 071 ganger på Youtube, før den ble fjernet av brukeren. Men den er lagt ut igjen av andre brukere.

Gedigen bløff
Årsaken til at klippet er fjernet er trolig avsløringene flere bloggere og politiken.dk kom med i går om at både Karen, lille August, videoen, hjemmesiden og historien er et PR-stunt for å markedsføre Danmark som ferieland - i regi av VisitDenmark. Alenemoren Karen er i virkeligheten skuespiller Ditte Arnt Jørgensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

At det hele er en gedigen bløff viser seg ikke å være god danmarksreklame for alle. Tvert om stormer det nå rundt både VisitDenmark og skuespilleren.

Flere danske aviser, blant disse BT, skriver at både utlendinger og dansker nå har lagt både Jørgensen og VisitDenmark for hat.

- Jeg er dypt skuffet over at man velger å utstille Danmark på denne måten. Ikke bare er det totalt respektløst, men også et hån overfor danske piker. Det er faktisk pinlig, kommenterer én på de falske hjemmesidene til Karen.

- Du har åpenbart ingen ide om hva det vil si å ha barn. Fatter ikke at en person kan synke så dypt og utnytte et barn og resten av verden på denne måten i håp om å folk faktisk vil besøke Danmark, skriver en annen.

Tilbakeviser kritikken
VisitDenmark er på sin side kjempefornøyd med all oppmerksomheten saken har fått.

- Dette er det mest effektive vi noensinne har gjort for å markedsføre Danmark, sier direktør i VisitDenmark, Dorte Kiilerich, til dansk TV2.

Direktøren mener figuren Karen er en god eksponent for moderne ansvarsbevisste kvinner.

- Historien viser at Karen er en dansk kvinne med selvstendighet som lever i et fritt samfunn som gir henne rammer til å treffe disse valgene. Med videoen markedsfører vi Danmark som et fritt sted. Danmark er ukjent globalt, og det er vårt problem som destinasjon.

Hun mener ikke folk er ført bak lyset.

- Du skal jo se hvilket medium historien er lagt ut på. Det er noen sanne og noen falske historier på YouTube. Det her er den gode, søte og ganske harmløse historien. Det er ikke noe usedvanlig ved at man selger falske historier. Vi bruker mange forskjellige historier når vi kommuniserer. Akkurat nå snakker hele verden om Danmark.

Dagbladet.no sendte fredag kveld en epost til adressen kvinnen hadde oppgitt.
Vi fikk selvsagt ikke noe svar.

HJEMMESIDE: På hjemmesiden til alenemoren Karen er det flere bilder av den oppdiktede lille familien. Foto: www.karen26.mono.net
HJEMMESIDE: På hjemmesiden til alenemoren Karen er det flere bilder av den oppdiktede lille familien. Foto: www.karen26.mono.net Vis mer