SAS-streiken:

Dansk ekspert: - En PR-krig

I sju dager har norske, danske og svenske SAS-piloter streiket. Samtidig har det pågått en PR-krig, mener dansk økonomikommentator.

OMDØMMESVIKT: Ole Krohn, næringslivkommentator i dansk TV 2, tror folk vil tenke seg godt om før de bestiller fly med SAS i fremtiden. Reporter/video: Øystein Andersen / Madeleine Liering / Dagbladet. Vis mer

Hver eneste dag SAS-streiken pågår, taper flyselskapet et sted mellom 50 og 100 millioner kroner. Etter en sju dager lang streik, anslås det at de samlede tapene er på rundt en halv milliard kroner.

Det svir så definitivt for SAS, mener den danske næringslivs- og økonomikommentatoren Ole Krohn i danske TV 2.

- Vi pleier å si i Danmark at hvis dette fortsetter i 14 dager til, så hiver SAS overskuddet for 2019 ut av vinduet, sier Krohn til Dagbladet.

Men det er ikke bare penger dette koster SAS, mener økonomikommentatoren. Flyselskapet taper også omdømme.

- PR-krig

Han mener at det som svir mest for SAS, er passasjerer som nå lurer - og kanskje vil fortsette å lure - på om SAS kommer til å fly dit de skal.

- SAS har slått seg opp som et førsteklasses flyselskap, men passasjerene kan finne andre selskaper hvis ikke dette slutter snart.

Også i Danmark er SAS-streiken en stor nyhet, ikke minst fordi 372 av de 1409 pilotene som streiker, er danske.

OPTIMIST: Ynvge Carlsen, leder i Norsk Flygerforbund, er optimistisk med tanke på en snarlig løsning i SAS-streiken. Video: Madeleine Liereng / Dagbladet Vis mer

Og også i Danmark har fokuset vært på pilotenes arbeidsforutsigbarhet, slik også norske piloter og fagforeninger har framholdt som en viktig sak.

- Det har helt bestemt vært en stor sak i Danmark. Det har vært mye «spin» og PR fra begge sider, men det pilotene har sagt er at noen av dem har måttet jobbe sju helger på rad. Og dette ble undersøkt av SAS, og det gjaldt bare to prosent av pilotene, men det er en PR-krig, sier Krohn til Dagbladet.

Et døgn mekling

I sjuende etasje hos Riksmekleren i Grensen i Oslo har forhandlingen mellom SAS og deres ansatte piloter nå pågått i over 24 timer i strekk.

Like etter 10.30 torsdag formiddag kom lederen for Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, til Riksmeklerens kontorer i Grensen i Oslo.

Da var det en mer optimistisk pilotsjef Dagbladet og et skandinavisk pressekorpsmøtte.

- Jeg ser mer optimistisk på situasjonen nå. Jeg håper flyene kommer i lufta om kort tid, sier Carlsen til Dagbladet.

Pilotsjef Carlsen har selv ikke vært til stede under møtene, men er blitt holdt oppdatert av sine kolleger i forhandlingsdelegasjonen.

- Det er alltid en grunn til at man sitter lenge, og det er at partene ønsker å finne en løsning?

- Blir fallet desto større hvis meklingsforsøket feiler?, spør en norsk journalist.

- Det er klart det gjør det.

400 000 rammet

Nærmere 400 000 passasjerer er så langt blitt rammet av streiken, hvor 1409 piloter deltar. 545 av pilotene er norske, 492 er svenske og 372 er danske.

I går sa infosjef Knut Morten Johansen til Dagbladet at konflikten er den mest alvorlige han har opplevd i løpet av sin tid i SAS.

Ikke minst fordi de økonomiske tapene for SAS er alvorlige.

Det er anslått at for hver dag som streiken går, taper SAS et sted mellom 50 og 100 millioner kroner. Til sammen er det anslått at SAS har tapt om lag 500 millioner svenske kroner, men anslaget varierer avhengig av valutakursen.

- Føler støtte

Skal man tro pilotsjef Carlsen har pilotene, som tidligere er beskrevet som streikevillige, følt støtte fra folket under streiken.

- Under 1. mai-toget i går fikk de 350 deltakerne i prosesjonen applaus under hele toget. Vi har følt betydelig støtte og sympati, sier Carlsen.

I en spørreundersøkelse InFact har gjort på oppdrag fra arbeidstakerorganisasjonen Parat, der norske piloter er organisert, sier 65 prosent av de spurte at de støtter pilotenes krav om mer forutsigbar arbeidstid.

Meklingen mellom NHO Luftfart og pilotene i Norsk Flygerforbund og Parat startet onsdag forrige uke. Fristen gikk ut ved midnatt fredag 26. april. Etter mekling fem timer på overtid ble det brudd, og streiken var et faktum.

Onsdag ble rundt 930 kabinansatte og 70 stuere i SAS permittert som følge av streiken fordi selskapet ikke lenger klarer å sysselsette dem. Likevel har pilotene høstet støtte fra kolleger både på bakken og i kabinen.

Fakta om streiken:

  • Pilotene er samlet under paraplyen SAS Pilot Group. Gruppen omfattes av fagforeningene i Sverige og Danmark samt to fagforeninger i Norge, som er LO-foreningen Norsk Flygerforbund og pilotene som er organisert via Parat.
  • Meklingen i Norge startet onsdag 24. april. Fristen gikk ut ved midnatt natt til fredag 26. april.
  • Etter mekling fem timer på overtid ble det brudd, og streiken var et faktum.