Dansk flygeleder beordret kollisjonskurs

Mens flyalarmen ba piloten stige, ga den danske flygelederen beskjed om å gå ned. De sorte boksene bekrefter den fatale avgjørelsen som kostet 71 mennesker livet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tyske etterforskere har nå gjennomgått lydbåndene fra flyene som krasjet over Sør-Tyskland for en uke siden. De gir et dramatisk bilde av de avgjørende sekundene før den fatale hendelsen. Lydbåndene viser at dansken som var på jobb som flygeleder i Sveits i praksis beordret flyene på kollisjonskurs. Hadde de stolt på instrumentene kunne ulykken vært unngått.

Dette skjedde de siste sekundene:

  • Før kollisjonen var varslingssystemet i kontrolltårnet som slår alarm når to fly er på kollisjonskurs, slått av. Bare én flygeleder fulgte med, mens den andre tok seg en pause. Da begynner det.
  • To minutter før kollisjonen ser flygelederne i Tyskland hva som er i ferd med å skje. De får ikke kontakt med Sveits, de får opptattsignal på telefonen. De gjør gjentatte forsøk også med en spesiell prioritert linje.
  • 90 sekunder før kollisjonen oppdager pilotene på Tupoleven at DHL-flyet kommer rett i mot. De varsler flygelederne i Zürich.
  • 60 sekunder før kollisjonen gikk alarmen i begge flyene med kollisjonsadvarselen 'Traffic, traffic'.
  • 45 sekunder før kollisjonen slo instrumentene i Boeingen fra DHL alarm om å gå ned umiddelbart: 'Descent, descent'
  • Samtidig får den russiske Tupoleven alarm fra sine instrumenter. De får beskjed om å stige, 'Climb, climb'.
  • 44 sekunder før kollisjonen, og bare ett sekund etter siste alarm i flyet, får Tupoleven sin første ordre fra flygelederen om å gå ned: 'Descend flight level 350, expedite, I have crossing traffic'
  • 30 sekunder før kollisjonen får Tupoleven på nytt beskjed om å gå ned umiddelbart: 'Descend level 350, expedite descent.'
  • 25 sekunder før ulykken, utfører piloten ordren og senker flyet. Han nøler sannsynlivis fordi alarmen gir han motsatt beskjed.
  • Like etter starter Boeingen å gå ned. Den følger alarmen i sitt fly.
  • Klokken 23.35 er kollisjonen i 11 000 meters høyde et faktum. Vrakdeler blir spredd ut over et område på flere mil.

    Psykologisk hjelp


    Ifølge reglene om flyving over europeisk luftrom, skal ikke flygelederne korrigere når en pilot er i gang med å følge en anvisning fra flyets automatiske kollisjonsanlegg, TCAS, skriver Jyllandsposten. Det ble gjort her. Spørsmålet er om flygeledelsen visste hvilken beskjed de respektive flyene hadde fått av sine alarmer.

    Opprinnelig la flygelederne i Sveits all skylda på pilotene i det russiske flyet. Det fikk blant annet sjefen for flyselskapet Bashkirian Airlines til å gå ut i media og avvise dette på det sterkeste. Det viser seg nå at han sannsynligvis hadde rett.

    Den danske flygelederen har tatt ulykken svært tungt. Han er nå innlagt og får psykologisk krisehjelp.

FEIL PÅ FEIL: En rekke feil ligger bak flyulykken i Tyskland som kostet en rekke russiske barn livet.