Dansk journalist anklages for å ha vært storspion

Har selv vunnet priser for sine avsløringer av danske Stasi-agenter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den danske forskeren Thomas Wegener Friis skapte bølger i april i år, da han etter langvarig jakt i Stasi-arkivene avslørte at han hadde funnet opplysninger om en hittil ukjent dansk toppagent.

Wegener Friis nektet å navngi den danske storspionen, men bekreftet at det var snakk om en offentlig kjent person.

- Det han har gjort er stygt og har påvirket det danske samfunnet i negativ retning. Det gjør dypt inntrykk på meg, var alt Wegener Friis ville si.

Bodde i DDR Politiken navngir nå storagenten og skriver at det er den prisbelønte journalisten Per Michaelsen.

Michaelsen studerte på slutten av 1960-tallet i DDR og ble deretter tysklandskorrespondent for avisen Information og deretter for Danmarks Radio.

I 1979 flyttet han hjem til Danmark og begynte som journalist i Ekstra Bladet, der han jobbet fram til 2003.

Michaelsen har mottatt flere journalistpriser for sine avsløringer av dansker som samarbeidet med Stasi under den kalde krigen, og han har også skrevet to bøker om den fryktede østtyske sikkerhetstjenesten.

Wegener Friis vil ikke kommentere Politikens avsløring, men har ifølge avisen bekreftet overfor flere personer at det var Michaelsen han fant opplysninger om i Stasi-arkivet.

Nekter Michaelsen selv nekter å kommentere det han betegner som anonyme rykter og avviser at Stasi noensinne forsøkte å verve ham.

- Svaret er i all sin enkelthet nei! Jeg var bestemt heller ikke den rette å gå til, all den tid jeg sto på den svarte lista for «undergravende virksomhet» og «antisovjetisme», sier han til Politiken.

Thomas Wegener Friis har tidligere reist tvil om Per Michaelsens arbeid og anklaget ham i 2009 for å ha forbindelse til folk i HV A som var Stasis utenrikstjeneste.

Sammen med en tysk forsker ved Stasi-arkivet stilte Wegener Friis spørsmål ved hvordan Michaelsen kunne avsløre navn og dekknavn på danske agenter, to år før Stasi-arkivet selv fikk orden på hvilke dekknavn som ble benyttet.

(NTB)