Losen Bent Løber sa under sjøforklaringen i København i kveld at kommunikasjonen om bord i det norske skipet var elendig. Ikke mellom de to norske offiserene, kapteinen og maskinmesteren, men i forhold til de lituaiske og russiske besetningsmedlemmene som forsto minimalt med engelsk.
Losen sa også at han «i øyekroken ante at noe var galt.»
- Først etter at vi hadde truffet fiskebåten så jeg stevnen passere langs venstre skipsside. Jeg ga ordre om å stanse maskinen, og da vi hadde passert den, ga jeg ordre om å bakke, forklarte Løber.
Utsatt
Sjøforklaringen har vært utsatt flere ganger fordi det norske fartøyet ble forsinket på grunn av maskinskade.
Før kollisjonen hadde losen beregnet at «Clipper Skagen» ville passere «Peder Wessel» i en avstand på 400-500 meter. Ifølge signalet på radaren lå fiskebåten stille. Radaren markerte også i forbindelse med kollisjonen at fiskebåten lå utenfor kollisjonskurs.
Losen mener at de såkalte samsonpostene på hver side av den norske tankerens kommandobro kunne ha gitt radarskygge slik at signalet ble stående selv om skipet flyttet på seg.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger