Dansk los skylder på norsk mannskap

KØBENHAVN (NTB): Den danske losen på den norske gasstankeren «Clipper Skagen» kritiserer kommunikasjonen om bord i skipet like før kollisjonen med det danske fiskebåten «Peder Wessel» forrige søndag i Øresund.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Losen Bent Løber sa under sjøforklaringen i København i kveld at kommunikasjonen om bord i det norske skipet var elendig. Ikke mellom de to norske offiserene, kapteinen og maskinmesteren, men i forhold til de lituaiske og russiske besetningsmedlemmene som forsto minimalt med engelsk.

Losen sa også at han «i øyekroken ante at noe var galt.»

- Først etter at vi hadde truffet fiskebåten så jeg stevnen passere langs venstre skipsside. Jeg ga ordre om å stanse maskinen, og da vi hadde passert den, ga jeg ordre om å bakke, forklarte Løber.

Utsatt

Sjøforklaringen har vært utsatt flere ganger fordi det norske fartøyet ble forsinket på grunn av maskinskade.

Før kollisjonen hadde losen beregnet at «Clipper Skagen» ville passere «Peder Wessel» i en avstand på 400-500 meter. Ifølge signalet på radaren lå fiskebåten stille. Radaren markerte også i forbindelse med kollisjonen at fiskebåten lå utenfor kollisjonskurs.

Losen mener at de såkalte samsonpostene på hver side av den norske tankerens kommandobro kunne ha gitt radarskygge slik at signalet ble stående selv om skipet flyttet på seg.

Alarm

Like etter at mannskapet på «Clipper Skagen» ble klar over at de hadde kollidert med «Peder Wessel», slo losen alarm til Lyngby Radio. Men de ga ikke opp ulykkesstedets nøyaktige posisjon.

Losen forklarte i retten at han først beordret en jolle på vannet etter at «Clipper Skagen» hadde nådd tilbake til havaristen. Han mente det var håpløst å sende en litauer og en russer ut i jolla i den tette tåka.

Fire mennesker omkom da «Clipper Skagen» kjørte inn i den danske fiskebåten.