Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Dansk minister bøyde av for Coca-Cola

Danmarks matminister skal ha lagt en kampanje mot brusdrikking blant barn og unge på is etter press.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||

Danmarks matminister Eva Kjer Hansen skal ha lagt en kampanje mot brusdrikking blant barn og unge på is etter press fra Coca-Cola.

Med slagordet «Kun en halvliter i uka» hadde den danske Fødevarestyrelsen planer om å redusere barn og unges inntak av brus og juice gjennom en storstilt kampanje.

Kampanjen hadde egen nettside, og det ble kjøpt reklameplass i flere nettaviser. Kampanjen falt imidlertid brusgiganten Coca-Cola tungt for brystet, skriver Politiken, som siterer Avisen.dk.

Dokumenter avisen har fått tilgang til viser at Coca-Cola sendte et brev til Fødevarestyrelsen der det ble gjort oppmerksom på at kampanjen brukte merker og farger som minnet mye om Coca-Colas.

Brevet førte til at store deler av kampanjen til 1 million danske kroner ble trukket tilbake.

- Vi vurderte det slik at kampanjen krenket Coca-Colas varemerke, opplyser kontorsjef i Fødevarestyrelsen Else Molander.

Men ifølge advokat Johan Løje, som er ekspert på varemerker, har danske myndigheter bøyd av for tidlig.

- Fødevarestyrelsen hadde bare krenket Coca-Colas varemerke om det hadde blitt misbrukt i ervervsmessig sammenheng, for eksempel for å tjene penger. Her var formålet å opplyse befolkningen, påpeker Løje.

(NTB)


BØYDE AV: Danmarks matminister Eva Kjer Hansen Foto:  AP Photo/Daniel Roland/Scanpix
BØYDE AV: Danmarks matminister Eva Kjer Hansen Foto: AP Photo/Daniel Roland/Scanpix Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media