Travelt i klasserommet: Flinke elever i Danmark skal få ekstraundervisning på egne akademier. I Norge gis spesielt talentfulle elever også mulighet til å delta i undervisning på høyere nivå, men ikke på egne skoler. Foto: OLE C. H. THOMASSEN/Dagbladet
Travelt i klasserommet: Flinke elever i Danmark skal få ekstraundervisning på egne akademier. I Norge gis spesielt talentfulle elever også mulighet til å delta i undervisning på høyere nivå, men ikke på egne skoler. Foto: OLE C. H. THOMASSEN/DagbladetVis mer

Danske eliteelever skal bli enda flinkere

De flinkeste danskene kjeder seg på skolen. Nå får de sine egne talentakademier.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Danske myndigheter erkjenner at lærerne ikke klarer å utfordre de faglig sterkeste i klassen. Derfor sendes de på talentakademier utenom skoletida, skriver Jyllands-Posten.

- I takt med at flere og flere tar videregående skole, og skaren av elever blir bredere, blir det vanskeligere å gjøre noe for de flinkeste, sier Jens Boe Nielsen, som er formann for alle rektorene ved de videregående skolene i Danmark.

- Bør gagne alle Nielsen tok selv initiativet til Akademiet for Talentfulde Unge, og prosjektet har de siste par årene spredt seg til seks steder i landet.

Rundt 150 videregående skoler sender i år til sammen 720 elever fra 2. klasse på kursene som tilbys ved akademiet.

Lærerforeningen i Danmark støtter talentkursene.

Liker ikke tiltaket
Men Malene Nyborg Madsen, formann i elevorganisasjonen Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, er skeptisk.

Hun mener at de 7000 kronene det koster å sende én elev på et talentkurs, heller burde gagne alle elevene som går på videregående.

- Det er jo få elever som får muligheten til å få dette ekstratilbudet, og vi vil helst at skolene selv tar ansvaret med å utfordre de sterkeste elevene i klassen, sier Madsen til avisen.

- Rollemodeller Barne- og undervisningsminister Christine Antorini har besøkt akademiet, og hun er positiv.

- Det er også de videregående skolenes oppgave å gjøre noe for dem som er spesielt talentfulle, og mitt inntrykk er at de får en sterk faglig oppmuntring på talentakademiet og at de blir positive rollemodeller for de andre i klassen, sier Antorini.

NTB